مقالات آموزشی

استفاده از جاروبرقی صنعتی در صنعت جوشکاری

صنعت جوشکاری یکی از کاربردی ترین صنایع و درعین حال یکی از پر خطرترین صنایع می باشد. علت این امر ماهیت اشتعال زا بودن گرد و غبار،‌گاز ها و بخار هایی می باشد که در حین انجام عملیات جوشکاری تولید می شوند. حضور این مواد اشتعال زا در محیط می واند سلامت افراد شاغل و حاضر در محیط را به خطر بی اندازد. البته لازم به ذکر است که رعایت دستور العمل های جوشکاری با افزایش ایمنی کار مخاطرات آن را کاهش می دهد. یکی از الزامات ایمنی در این صنایع استفاده از دستگاه های مکنده برای مکش آلاینده ها می باشد. یکی از کاربردی ترین دستگاه ها برای مکش و حذف موثر ضایعات و آلاینده های موجود در این صنعت ، جاروبرقی صنعتی می باشد. انتخاب دستگاه مکنده صنعتی مناسب با محیط نقش بسزایی در کیفیت نظافت ایفا می نماید.




 

استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی در صنعت جوشکاری

جاروبرقی صنعتیدستگاه جاروبرقی صنعتی در صنعت جوشکاری استفاده های فراوانی دارد. از جمله کاربرد های این دستگاه می توان به حذف گرد و غبار ناشی از جوشکاری و حذف ضایعات پراکنده شده در محیط اشاره نمود. با توجه به اینکه گاز های متساعد شده در این فرآیند، سمی می باشند، تجهیز محیط به سیستم های تهویه مناسب و کارآمد و همچنین استفاده از مکنده مناسب می تواند تا حدود زیادی با دفع مناسب آلاینده های سمی سلامت افراد و محیط را تضمین نماید.




مکنده صنعتی مناسب برای صنعت جوشکاری

مکنده صنعتیبا توجه به ماهیت آلاینده ها و ضایعات موجود در صنایع جوشکاری از دستگاه های مکنده زیر می توان در این صنعت استفاده نمود:







مکنده صنعتی سنگین کار

با توجه به ماهیت آلاینده ها و ضایعات ایجاد شده در صنعت جوشکاری،‌ دستگاه های جاروبرقی صنعتی تک فاز قادر به تامین نیاز های نظافتی محیط نمی باشند. از آنجایی که آلاینده های این صنعت، سنگین می باشند برای جمع آوری آنها به دستگاه های مکنده صنعتی سه فاز نیاز است. چرا که دستگاه های جاروبرقی صنعتی سه فاز در مقایسه با نمونه های تک فاز قدرت مکش بالاتری داشته و به راحتی می توانند گرد و غبار سنگین ایجاد شده را مکش نموده و از محیط خارج نمایند. علاوه بر این تجهیز دستگاه های جاروبرقی صنعتی به سیستم های فیلتراسیون قدرتمند تاثیر بسزایی در حذف و ممانعت از بازنشر ذرات مکش شده دارد. لازم به ذکر است دستگاه های جاروبرقی صنعتی سه فاز مجهز به ترولی چرخ دار بوده و از این رو به راحتی قابل جا به جایی می باشند.


مکنده های صنعتی ضد انفجار

همانطور که پیش تر اشاره شد، گاز ها و بخارات حاصل از فرآیند جوشکاری،‌ سمی و اشتعال زا می باشند. استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی ضد انفجار،‌راهکار مناسب وایده آلی برای جمع آوری این مواد اشتعال زا و انفجاری می باشند. با توجه به اینکه اغلب دستگاه های جاروبرقی صنعتی ضد انفجار،‌ امکان کارکرد پیوسته دارند، به راحتی می توان از این دستگاه ها در دراز مدت استفاده نمود.


استفاده از مخزن رابط

با توجه به شرایط کاری، برخی مواقع نیاز است که آلاینده ها و ضایعات در یک مخزن رابط جمع آوری شوند. مخزن رابط گزینه مناسبی برای جمع آوری مواد انفجاری، مواد حساس به ضربه و جرقه و فلزات رسانا می باشد. مخزن رابط استفاده شده در صنایع جوشکاری دارای ساختار ویژه ای می باشد. با توجه به حرارت بالای ضایعات در این صنعت مخزن رابط به کار رفته در جوشکاری داخل آب قرار گرفته و در نتیجه ذرات داغ با ورود به داخل مخزن سرد شده و خطر اشتعال زایی آنها به صفر می رسد. عملکرد مخزن رابط بدین گونه می باشد که مخزن رابط به دستگاه مکنده متصل شده و آلاینده ها و ضایعات ابتدا به داخل مخزن رابط منتقل می شوند. آلاینده های سنگین در مخزن رابط باقی مانده و گرد و غبار سبک به داخل مخزن مکنده منتقل می شوند.


هود بازویی مکش

یکی از تجهیزات کاربردی در صنعت جوشکاری هود بازویی مکش می باشد. این هود با اتصال به دستگاه جاروبرقی صنعتی امکان مکش و جمع آوری گاز ها و بخارات ایجاد شده در طی فرآیند جوشکاری را فراهم می نماید. سری این هود با قرار گرفتن در مجاروت محل جوشکاری گرد و غبار و بخارات ایجاد شده را مستقیما از محل ایجاد مکش نموده و مانع از بازنشر آنها در محیط می گردد.


فیلتر ایمنی هپا

قابلیت تجهیز دستگاه های مکنده صنعتی به فیلتر ایمنی هپا یکی از ویژگی های مهم این دستگاه ها می باشد. با توجه به اینکه در حین عملیات های جوشکاری همانند جوشکاری استیل ضد زنگ  یا آلیاژ کروم، غبارات سمی همانند مکروم ۶+ تولید می شوند، تجهیز مکنده صنعتی به فیلتر ایمنی هپا، مانع از خروج و بازنشر این بخارات سمی در محیط شده و در نتیجه سلامت محیط را تضمین می نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا