مقالات آموزشی

مزیت های انتقال مواد به روش پنوماتیک

در صنایع مختلف برای انتقال مواد از دو روش مکانیکی و پنوماتیکی استفاده میشود. انتقال مواد به روش مکانیکی توسط نوار نقاله انجام می گیرد. نوار نقاله با بهره گیری از موتور و چرخ دنده کار می کند و به دلیل نبود پوشش مناسب اطراف ریل انتقال، مواد در حین حرکت بر روی نوار نقاله به اطراف پرتاب شده و گرد و غبار در هوا منتشر می شود که باعث ایجاد آلودگی و همچنین اتلاف مواد می گردد. سیستم انتقال پنوماتیک برای انتقال مواد پودری، فله های خشک و مایعات بوده که به دو روش فشار منفی (مکش) و فشار مثبت (دمش) انجام می شود. بطور کلی روش پنوماتیک مزایای بهتری نسبت به روش مکانیکی دارد. از جمله این موارد می توان به عدم ایجاد گرد و غبار و اتلاف مواد به دلیل حرکت مواد در کانال ها و لوله ها،  صرفه جویی در هزینه و با کیفیت تر نگه داشتن محیط اشاره کرد.

عوامل انتخاب روش برای سیستم انتقال مواد

برای انتخاب روش انتقال مواد دو عامل اصلی نوع و ویژگی های مواد و همچنین ویژگی های محیطی دارد که باید حتما به صورت کامل و حرفه ای مورد بحث و بررسی قرار گیرند. در ادامه نکات مهم برای انتخاب روش مناسب ذکر شده اند.

انتقال مواد به روش پانوماتیک

بررسی ویژگی های مواد برای انتقال توسط جاروبرقی صنعتی

مواد پودری و خشک و یا گرانول های همگن، مواد مناسبی برای جابجایی به وسیله سیستم انتقال با هوا می باشند. موادی مانند آرد، شکر، دانه های خوراکی، سیمان، ماسه، رزین، پودر فلزات و سایر مواد صنعتی به راحتی و بدون تلفات و آلوده کردن محیط، توسط انتقال پنوماتیک جاروبرقی صنعتی مناسب می باشند. اما مواد مرطوب و یا دانه های ناهمگن با وزن و اندازه های متفاوت، گرانول های سنگین و ماسه مرطوب برای انتقال مکانیکی بسیار مناسب هستند.

نکات مهم در خصوص ویژگی های محیطی

علاوه بر نوع مواد و ویژگی های آن ها، برخی شرایط محیطی نیز باید در نظر گرفته شوند تا بتوان از سیستم انتقال پنوماتیک استفاده نمود.

۱- سرعت انتقال مواد: قبل از انتخاب سیستم انتقال مواد باید سرعت انتقال با توجه به نیاز مجموعه مشخص باشد. سرعت انتقال مواد می تواند از چند کیلو تا چند تن در ساعت باشد.

۲- فاصله جابجایی: معمولا از سیستم های مکانیکی برای جابجایی مواد در فواصل کوتاه استفاده می شود زیرا در فواصل طولانی، ممکن است مقداری از مواد از بین برود. اما برای جلوگیری از هدر رفت مواد در فواصل حدودا ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر از سیستم انتقال با هوا استفاده می شود. همچنین در صورتی که مسیر حرکت مواد در هنگام انتقال مسیری پر پیچ و خم باشد، سیستم انتقال مواد با هوا، عملکرد بهتر و ساده تری خواهد داشت.

۳- محل استفاده: باید به این نکته توجه داشت که محل استفاده از دستگاه مکنده صنعتی فضای سرپوشیده است و یا در در فضای باز از آن استفاده می شود. با توجه به این که استفاده از سیستم مکانیکی در فضای باز، باعث می شود مواد در معرض باد و باران و سایر آلودگی ها قرار گیرد، در چنین شرایطی استفاده از سیستم انتقال با هوا به وسیله یک جاروبرقی صنعتی بسیار کارا خواهد بود.

۴- نحوه نگهداری: در سیستم انتقال مکانیکی در هنگام انتقال مواد، احتمال ریزش مواد وجود دارد. همین امر باعث می شود محیط به طور روزانه نیاز به نظافت داشته باشد. در این شرایط سیستم باید به صورت مرتب بررسی و تمیزکاری شود. اما در سیستم انتقال با هوا ریزش و هدر رفت مواد وجود ندارد. بنابراین نیازی به تمیز کاری و بررسی روزانه ندارد. اما در این سیستم احتمال گرفتگی لوله ها وجود دارد بنابراین بررسی خطوط انتقال در فواصل زمانی منظم به طور مثال هفتگی یا ماهانه باید انجام شود تا سریعا برطرف گردد. زیرا گرفتگی در هر نقطه از سیستم، کل سیستم انتقال را دچار مشکل می نماید.

انواع روش انتقال مواد با سیستم پانوماتیک

انواع روش پنوماتیک

برای انتقال مواد با جریان هوا دو روش وجود دارد: دمش و مکش. در روش دمش هوای فشرده شده مواد را به حرکت در می آورد و در روش مکش جا به جایی مواد توسط ایجاد خلأ صورت می گیرد. از هر دو روش برای انتقال مواد با چگالی بالا و پایین می توان استفاده کرد. انتقال پنوماتیک به دلیل عدم وجود خطر ریزش یا از بین رفتن مواد روشی مناسب تر از روش مکانیکی است. برای انتقال موادی مانند مواد پودری و گرانول ها معمولا از روش انتقال با هوا استفاده می شود.

روش دمش

در این روش، انتقال مواد با تولید جریان هوای پر فشار مثبت به وسیله کمپرسور هوا و یا دمنده صورت می گیرد. سیستم دمش از یک مخزن، لوله های انتقال و یک کمپرسور هوا تشکیل شده است. در این روش مواد بین کمپرسور هوا و مخزن قرار می گیرند و هوای فشرده مواد را به سمت مخزن هل می دهد. سیستم دمش برای انتقال مواد سنگین تر در مسافت های طولانی تر مناسب است.

روش مکش

در این روش از مکنده صنعتی و مخزن رابط سایکلون دار استفاده می شود، مکنده صنعتی با ایجاد فشار منفی(خلأ) مواد را مکش می کند و از طریق لوله های اتصال، به مخزن انتقال می دهد. به دلیل شکل مخروطی مخزن عمل تخلیه با سهولت انجام می گردد. از این روش برای مسافت های کوتاه استفاده می شود.

مزایای انتقال مواد به روش پنوماتیک

انتقال و جا به جایی مایعات، ذرات ریز، سیمان، نشاسته، شکر، آرد، گلوله های پلاستیکی، رزین، زغال سنگ و … به روش پنوماتیک به راحتی و بدون هدر رفتن مواد و  ایجاد آلودگی و با سرعت بالا صورت می گیرد. از دیگر ویژگی های انتقال پنوماتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مسیریابی ساده

در انتقال پنوماتیک انتقال مواد از مسیرهای مختلف امکان پذیر بوده و مسیریابی به راحتی شکل می گیرد. انتقال مواد در روش مکانیکی، توسط نقاله فقط در یک خط مستقیم و نهایتا با کمی شیب صورت می گیرد در صورتی که در روش پنوماتیک با استفاده از مکنده مسیریابی بهتر و راحت تر انجام شده و خط انتقال می تواند به صورت عمودی و افقی باشد و نیازی به فوندانسیون ندارد. در محیط هایی که تراکم تجهیزات وجود دارد، استفاده از روش مکنده به دلیل قدرت مانور بالاتر در انتقال، بهتر است. در مقابل در روش مکانیکی به منظور ایجاد خط انتقال نیاز به جا به جایی تجهیزات می باشد و این عمل بسیار هزینه بر است.

مزایای استفاده از سیستم انتقال مواد به روش پانوماتیک

حفظ بهداشت و ایمنی

در انتقال مواد به روش مکانیکی مواد هنگام عبور از روی نقاله، به دلیل عدم وجود پوشش در اطراف خط انتقال، نشت کرده و به اطراف پراکنده می شوند. نوار نقاله مستقیم بوده و وجود پیچش در مسیر و یا انتقال از یک نقاله به نقاله بعدی موجب انتشار مواد در محیط می گردد و اگر این مواد شیمیایی و خطرناک و آتش زا باشند، امنیت و سلامت محیط و کارمندان و کارگران به خطر افتاده و باید برای جمع آوری این مواد عملیات انتقال را متوقف کرد که باعث صرف هزینه و زمان می شود. همچنین در کارگاه های تولید محصولات غذایی استفاده از روش انتقال مکانیکی بهداشت محیط را تحت تاثیر قرار می دهد اما در انتقال به روش پنوماتیک به دلیل بسته بودن اطراف خط انتقال امکان پخش شدن مواد در محیط وجود ندارد و عملیات انتقال با امنیت بیشتری انجام می شود.

نگه داری آسان

در روش انتقال مکانیکی به دلیل وجود تعداد زیادی نقاله و قطعات متحرک مانند غلتک، یاتاقان و … نگهداری و رسیدگی به این قطعات هزینه بر بوده و همچنین در این روش برای کنترل خطوط انتقال نیاز به نیروی انسانی زیادی می باشد. عدم رسیدگی بهینه به قطعات باعث بروز حوادث و سوانح می شود. موارد ذکر شده سبب می گردد که کارایی روش مکانیکی نسبت به مکنده کمتر باشد. مکنده صنعتی قطعات متحرک کمتری داشته و در نتیجه استهلاک کمتری دارد. سطح تعمیر و نگهداری مکنده نسبت به اجزاء روش مکانیکی کمتر بوده و در بسیاری از موارد به نظافت دوره ای فیلتر  محدود می گردد. همچنین نصب و احداث خطوط انتقال در این روش بسیار ساده می باشد.

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه

  1. مورد استفاده این دستگاه کجاس؟ ما خدمات مصالح داریم، میخواستم بدونم میتونیم ازین روش برای جابجایی مواد استفاده کنیم یا نه

    1. این دستگاه در صنایع مختلف میتواند در انتقال مواد ریز مورد استفاده قرار گیرد. از این مواد میتوان به دانه های گندم، ذرت و یا موارد مشابه اشاره داشت. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه میتوانید با شماره ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا