مقالات آموزشی

تمیز کردن مبدل حرارتی با استفاده از واترجت صنعتی

مبدل حرارتی دستگاهی پر کاربرد و کلیدی در صنعت می باشد. مبدل های حرارتی کاربرد های گسترده ای در صنایعی چون، صنایع غذایی، تهویه مطبوع، نفت، گاز و خودرو دارند. از آنجایی که انباشت آلاینده ها و رسوبات و جرم در لوله های مبدل حرارتی تاثیر بسزایی در کارآیی و به طبع ان کیفیت محصولات دارد شستشو و حذف آلاینده ها و رسوبات امری ضروری می باشد. علاوه بر این انباشت بیش از حد آلاینده ها در لوله های مبدل حرارتی در نهایت می تواند به از کار افتادگی آن منجر شود. استفاده از شیوه های سنتی به منظور نظافت مبدل حرارتی بسیار دشوار می باشد این در حالی است که استفاده از شیوه های نوین و به کار گیری تجهیزات مکانیزه ای چون دستگاه واترجت صنعتی گزینه ای مناسب و مقرون به صرفه برای شستشو و نظافت مبدل حرارتی می باشد.  در این روش با استفاده از نازل های مخصوص و پاشش پر فشار آب تمامی رسوبات و  آلاینده ها را شستشو داده و حذف می نمایند. نوع نازل به کار رفته در شستشوی مبدل حرارتی ارتباط مستقیمی با قطر لوله ها و ضخامت لایه رسوب دارد.



مزایای استفاده از واترجت صنعتی در نظافت مبدل حرارتی

واترجت صنعتی و نظافت مبدل حرارتیاستفاده از واترجت صنعتی در نظافت از مزایای ویژه ای برخوردار است. شستشو و نظافت مبدل حرارتی با استفاده از شیوه های سنتی نیاز مند استفاده از اسید ها، باز ها و مواد شیمیایی می باشد که می تواند برای محیط زیست آسیب زا باشد. در حالیکه دستگاه های واترجت صنعتی با استفاده از پاشش پر فشار آب آلاینده ها را شستشو داده و نظافت می نمایند از این رو سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. استفاده از فشار بالای آب قدرت و توان کافی در حذف انواع آلاینده های عمیق را دارا می باشد. از آنجایی که در طول عملیات شستشو و نظافت، مبدل حرارتی قابل استفاده نمی باشد، کاهش در زمان نظافت نقش موثری در بهره وری دارد. سرعت عمل بالای دستگاه های واترجت صنعتی موجب کاهش زمان لازم برای نظافت شده و از این رو افزایش بهره وری و سود اوری را در پی دارد.


نقش ضخامت لایه رسوب در مصرف سوخت مبدل حرارتی

واترجت صنعتی و مبدل حرارتیایجاد رسوب در داخل لوله های مبدل حرارتی، موجب افزایش مصرف سوخت آن می گردد. همین افزایش در حجم سوخت مصرفی نه تنها موجب افزایش هزینه ها می شود بلکه موجب اسیب به محیط زیست نیز می گردد. از این رو شستشو و نظافت منظم و مستمر مبدل حرارتی علاوه بر افزایش راتدمان کاری موجب کاهش در هزینه ها و مصرف سوخت نیز می گردد. بررسی های انجام شده نشان می دهد، ایجاد لایه رسوب با ضخامت ۱/۰ تا ۲/۰ میلیمتر، مصرف سوخت را ۵/۱ تا ۳% افزایش می دهد. افزایش قطر لایه رسوب به ۱ میلیمتر موجب افزایش مصرف سوخت تا ۷% می گردد.


تمیز کردن مبدل حرارتی با استفاده از فشار بهینه دستگاه واترجت صنعتی

کارواش سیار و مبدل حرارتیفشار بهینه در واترجت صنعتی به منظور شستشو و نظافت لوله های مبدل حرارتی معمولا معادل با ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ بار می باشد. استفاده از فشار بهینه کارواش سیار نقش موثری در افزایش سرعت نظافت ایفا می نماید. البته در صورتی که ضخامت لایه رسوب بسیار بالا باشد می توان از دستگاه های کارواش دستی با فشار ۲۵۰۰ بار نیز استفاده نمود. استفاده از فشار های بالای آب هیچ گونه آسیبی به لوله های مبدل وارد نمی نماید.



انتخاب نازل مناسب واتر جت صنعتی

واترجت صنعتی یا کارواش سیارنازل های چرخان واترجت صنعتی که به منظور شستشو و نظافت لوله های مبدل به کار می روند انواع مختلفی دارند. به منظور استفاده از نازل مناسب در شستشو و نظافت مبدل حرارتی، توجه به قطر لوله ها، ضخامت لایه رسوب و ماهیت آلاینده ها بسیار پر اهمیت می باشد. پاشش بخش از آب پر فشار در خلاف جهت موجب حرکت و چرخش نازل واترجت صنعتی درون لوله ها شده و نظافت بهتری را در پی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا