مقالات آموزشی

چند گام ساده در حفظ نظافت محیط مغازه قصابی

فروشگاه های مواد غذایی به ویژه قصابی ها با آلودگی های مختلف مواجهند، که باقی ماندن و تجمع این آلودگی ها میتواند باعث بروز آلودگی ها، انتشار باکتری ها و به وجود آمدن بوی نامطلوب در محیط شود. اگر فروشگاه قصابی یا اغذیه فروشی دارید با ته مانده های بد بو زیادی سر و کار خواهید داشت. این که بخواهید نظافت محیط قصابی را برقرار نگاه دارید امری است که با استفاده از چند راه کار ساده و بهره گیری از تجهیزات مناسب امکان پذیر می باشد.

راه های مختلفی برای برطرف نمودن این آلودگی ها و جلوگیری از به وجود آمدن بوی نامطبوع یا رفع آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی برخی راه کار های ساده برای این موضوع میپردازیم.

اهمیت رعایت نظافت در محیط قصابی ها

اهمیت نظافت فروشگاه مواد غذایی و قصابیدر محیط قصابی یا فروشگاه های مواد غذایی به دلیل تماس مداوم با مواد گوشتی، نیاز نظافت و رعایت آن بیشتر از سایر محیط ها میباشد. از سوی دیگر به دلیل سر و کار داشتن با مواد غذایی نظافت این محیط ها برای جلوگیری از تجمع آلودگی ها و انتشار باکتری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو باید در حفظ نظافت و رفع آلودگی های این دسته فروشگاه ها و قصابی ها حساسیت بیشتری داشته باشیم.

در چنین محیط هایی با رعایت نکات ساده میتوانید از بروز آلودگی ها، انتشار بوی نامطبوع و نارضایتی مشتریان جلوگیری نمود. این امر در توسعه کسب و کار و بهبود شرایط آن نیز به میزان زیادی تاثیر گذار خواهد بود. روش های ساده ای برای جلوگیری از تجمع آلودگی ها و یا برطرف نمودن آنها وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

کاهش زباله ها

در بهترین حالت برای حفظ نظافت در محیط قصابی باید اول برای کاهش میزان زباله هایی که در سطل زباله میگذارید اقدام کنید. مثلا اگر استخوان یا بقایای گوشت که ظاهر جذابی ندارند را از محیط دور نمایید. در نظر گرفتن یک سطل مناسب برای نگهداری این بقایا، میتواند از به وجود آمدن بوی نامطبوع در محیط قصابی جلوگیری نماید.

ضمنا به زمان انقضاء گوشت دقت کنید و آنرا در اولین فرصت به فروش برسانید تا لازم نشود آنها را دور بریزید.

پسماند گوشتی را به صورت مجزا و در دو کیسه بریزید

گاهی حتی اگر تمام تلاش خود را بکار بگیرید ممکن است مجبور شوید استخوان یا گوشت را دور بریزید. برای جلوگیری از نشت خون آبه به بیرون از سطل زباله حتما از کیسه ضد رطوبت استفاده کنید. بعلاوه بهتر است این زباله ها را در دو کیسه قرار دهید تا بوی نامطبوع از کیسه بیرون نرود و راه برای تجمع حشرات باز نشود.

از ظروف و سطل های زباله درب دار استفاده نمایید.

برای جلوگیری از رسیدن حشرات موذی به سطل زباله دقت کنید که درب آن همیشه بسته باشد. به این ترتیب پرنده یا سایر حیوانات سراغ آن نمیروند، کیسه باز نمیشود و زباله داخل سطل نمیریزد.  بعلاوه حیوانات نمیتوانند زباله را از سطل بیرون بکشند و زمین بریزند. این کار باعث حفظ نظافت در محیط قصابی شما شده و از انتشار آلودگی نیز جلوگیری خواهد نمود.

از تهویه مناسب استفاده کنید

استشمام بوی نامطبوع، اتفاق خوشایندی نیست و قطعا شما هم نمیخواهید مشتریان با بوی گوشت فاسد که از سطل زباله متصاعد میشود مواجه شوند. برای اینکه بتوانید بوهای نامطبوع را براحتی دفع کنید، از تهویه مناسب استفاده کنید تا هوای تازه در محیط جریان داشته باشد. بدین ترتیب از انباشت بوی نامطلوب در محیط نیز جلوگیری خواهید نمود.

کاربرد تجهیزات نظافت مکانیزه در نظافت محیط قصابی

نظافت و تمیز کردن مداوم محیط قصابی را از یاد نبرید

اگر گوشت فاسد یا خون در سطل بریزد باید آنرا سریعا تمیز کنید. استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مکانیزه نظافت میتواند به میزان زیادی در کیفیت نظافت محیط قصابی موثر باشد. دستگاه هایی همچون انواع اسکرابر های دستی یا واترجت های صنعتی میتوانند به سرعت انواع آلودگی ها را از محیط شسته و برطرف نمایند. به علاوه استفاده از آنها میتواند سرعت و کیفیت نظافت محل کار شما را افزایش داده و از تجمع آلودگی ها و انتشار بوی نامطبوع جلوگیری نماید.

 

استفاده از دستگاه های خوشبو کننده هوا

به کار گیری تجهیزات و دستگاه های خوشبو کننده میتواند به میزان زیادی در ایجاد بوی خوش و از بین بردن بوی نامطبوع در محیط قصابی موثر باشد. این دستگاه در انواع مختلف تولید میگردد و میتوان از رایحه های مختلف در آن بهره برد. استفاده از تجهیزات و دستگاه های رایحه افشان، میتواند با ایجاد رایحه مطلوب در محیط قصابی، فضای مطلوب تری برای مشتریان و مراجعین به فروشگاه شما ایجاد نماید.

مزایای حفظ نظافت محیط قصابی و فروشگاه مواد غذایی

وجود آلودگی ها در محیط هایی که با مواد غذایی سر کار دارند یا اهمیت نگهداری و رعایت بهداشت در آنها بالا است باعث کاهش مشتریان، نارضایتی آنان و از همه مهم تر به خطر افتادن سلامت آنان خواهد شد. از این رو توجه به این نکته و به کار گیری شیوه های مناسب برای نظافت چنین محیط هایی میتواند به میزان زیادی در بهبود کسب و کار و از آن مهم تر ارتقا سطح بهداشت و سلامت محیط قصابی و فروشگاه شود. توجه داشته باشید که استفاده از تجهیزات مکانیزه و صنعتی در نظافت محیط فروشگاه های مواد غذایی و قصابی ها سرمایه گذاری مهمی در حفظ و ارتقا سطح سلامت محیط و افراد حاضر در آن خواهد بود.

تمام این راه ها شیوه های موثری در حفظ نظافت محیط قصابی ها و فروشگاه های مواد غذایی فاسد شدنی هستند. به طور کلی استفاده از تجهیزات و دستگاه های نظافت مکانیزه صنعتی، خوشبو کننده های اتوماتیک صنعتی و تجهیزات تهویه مطبوع هوا در محیط هایی که مستعد تجمع آلودگی و بوی نامطبوع هستند، میتواند راه حل مناسبی برای افزایش کیفیت نظافت و حفظ هوای مطبوع باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا