مقالات آموزشی

اهمیت شستشوی نما در ساختمان های مختلف

یک ساختمان تجاری تمیز و درخشان که حتی از فاصله چند متری توجه افراد را به خود جلب می نماید و یک ساختمان با نمایی کهنه فرسوده و آلوده را تصور کنید. کدام یک شانس بالاتری در جذب نظر مشتریان دارند؟ شاید افراد کمی به این مسئله مهم توجه نمایند که ظاهر و نمای یک ساختمان تا چه میزان می تواند بر جذب مشتری به صورت غیر مستقیم موثر واقع شود، به ویژه در نمای یک مرکز تجاری و فروشگاهی، ساختمان اداری، هتل و رستوران و… که همه روزه با مراجعه افراد مختلفی روبه رو می باشند. از این رو شستشوی نما ساختمان ها بیش از آنچه انتظار می رود در رونق یک مرکز موثر است و به علاوه با حفاظت از بافت ساختمان از بروز آسیب های مختلف در نما جلوگیری می نماید. اگرچه در گذشته نماشویی یک عملیات پرهزینه و خطرناک بشمار می رفت اما امروزه با استفاده از دستگاه های پیشرفته و مکانیزه ای نظیر دستگاه نماشوی می توان در نهایت سهولت به شستشو نما بدون داربست پرداخت.

عوامل آلوده کننده نما ساختمان را بشناسید!

عوامل آلوده کننده نما ساختمان را بشناسید!
عوامل آلوده کننده نما ساختمان را بشناسید!

نمای ساختمان ها معمولاً ترکیبی از سنگ، بتن، شیشه و فلز هستند که همه روزه در معرض طیف وسیعی از آلودگی های مختلف، مواد شیمیایی و اسیدی قرار می گیرند. منبع این آلودگی ها متفاوت بوده و نما چه از سنگ صیقلی باشد یا فلز براق اگر به طور منظم تمیز نگردد، به سرعت به محلی برای تجمع آلودگی ها تبدیل می شود. برخی از این عوامل آلوده کننده عبارتند از:

– آلودگی جوی

یکی عواملی که شستشو نما ساختمان ها را ضروری می سازد بارش باران و برف و امکان ایجاد رسوبات معدنی و زنگ زدگی نما می باشد. در صورت تجمع این آلودگی ها و عدم شستشوی در زمان مناسب بافت نما دچار آسیب های جدی می شود. در نتیجه به ویژه در برخی ایام سال که میزان بارش زیاد است نیاز به توجه بیشتری در شستشو نما به چشم می خورد.

– ساخت و ساز شهری

به دلیل ساخت و ساز های صورت گرفته در سطح شهر و عملیات ساختمانی مختلف نظیر سنگ تراشی و… مقدار قابل توجهی مواد معدنی، گرد و خاک و نمک بر روی نمای ساختمان ها قرار می گیرند که می تواند به سرعت به لکه و حتی خوردگی سطح نما بینجامد.

– وسایل نقلیه

اگر ساختمان در مرکز شهر و یا در بخش شلوغ و پر رفت و آمد شهری قرار داشته باشد عبور وسایل حمل و نقل نظیر ماشین و کامیون می تواند مقدار قابل توجهی گرده و  دوده را به سمت نما هدایت نماید. وزش باد نیز در جابه جایی و انتقال سریعتر این آلودگی ها نقش موثری ایفا می نماید.

پیامد های عدم شستشوی نما

پیامد های عدم شستشوی نما
پیامد های عدم شستشوی نما

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوزی نماشویی دیگر همچون گذشته عملیاتی دشوار، زمانبر و خطرآفرین نبوده و کاربر در نهایت ایمنی می تواند با استفاده از دستگاه شستشوی نما ، ساختمان ها را تا ارتفاع مشخص نظافت نماید. صرف نظر از ایجاد جلوه ای نامناسب در صورت عدم رسیدگی کافی به نمای ساختمان، ممکن است نیاز به تعمیر نما ایجاد شود که این امر هزینه ای به مراتب سنگین تر از نماشویی به صورت منظم و مستمر خواهد داشت. برخی از دیگر پیامد های عدم شستشوی به موقع و تخصصی نما عبارتند از:

– پنجره ها یا شیشه های آسیب دیده
– نشانه های زنگ در مکان های استیل
– هاون فرسوده
– گل انداختن یا گل آذین روی آجر
– ترک در بتن یا سنگ تراشی
– لنگه های خورده
– قاب های پنجره ای زنگ زده
– خراب شدن پاراپت
– میعان روی شیشه
– انبساط در اتصالات

دستگاه شستشوی نما

دستگاه شستشوی نما
دستگاه شستشوی نما

دستگاه نماشویی یک تجهیز کاملا مکانیزه و قابل استفاده به منظور شستشوی نمای داخلی و بیرونی ساختمان می باشد که بدون نیاز به نصب داربست و خطرات قرارگیری در ارتفاع و یا صرف هزینه های اضافی امکان شستشوی حرفه ای و کاملا تخصصی هر نوع نما را فراهم می آورد. این دستگاه با تجهیز به یک پمپ قدرتمند و امکان هدایت آب به سمت ساختمان های مرتفع امکان شستشوی نما تا ارتفاع ۲۱ متری را فراهمی می آورد. دستگاه شستشوی نما بدون داربست با برخورداری از طراحی ارگونومیک و مواد با کیفیت و مقاوم  قابلیت اتصال به انواع متنوعی پد و برس را داشته و به این ترتیب متناسب با جنس نما شستشویی ایده آل را فراهم می آورد.

– فیلتراسیون دستگاه نماشویی

آب با ورود به داخل دستگاه، ابتدا باید از یک سیستم فیلتراسیون قدرتمند و ساخته شده از مخزنی با دانه های رزین عبور نماید، این دانه های کروی شکل با دارا بودن یک بخش یونی ثابت و یک بخش یونی متحرک با مولکول های آب تبادل یونی برقرار کرده و به این ترتیب با جایگزین کردن یون های موجود در آب با یون های متحرک رزین، آب را به ماده ای تصفیه شده تبدیل نموده و از سوی دیگر فیلتر خارج می نماید. با توجه به نوع عملکرد سیستم فیلتراسیون دستگاه نماشوی، لازم است تا ا توجه به سختی آب و مدت استفاده از دستگاه نسبت به تعویض فیلتر در زمان مشخص اقدام نمود.

چه زمانی باید برای تعویض فیلتر دستگاه نماشوی اقدام نمود؟

به دلیل حذف برخی املاح و مواد معدنی توسط سیستم فیلتراسیون، آب به کار گرفته شده در فرایند شستشوی نما کاملا خالص می باشد. به این ترتیب هیچ گونه رد و لکه ای پس از خشک شدن بر روی سطح باقی نمی گذارد. یکی از ویژگی های دستگاه های شستشوی نما تجهیز به یک سیستم سختی سنج آب است. به این ترتیب که میزان سختی آب تصفیه شده پس از عبور از دستگاه اندازه گیری شده و در صورتی که این عدد از حد تعیین شده بیشتر باشد به معنی عدم کارکرد صحیح فیلتر دستگاه و فرارسیدن زمان تعویض آن می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا