مقالات آموزشی

شستشو و ضدعفونی کردن سطوح کف و اسکرابر برای مقابله با ویروس‌ها

تولیدکنندگان تجهیزات نظافت صنعتی اطلاعات بیشتری و درک وسیع تری را در اختیار مشاغل و صنایع مختلف قرار می دهند تا تصمیم گیرندگان در این عرصه بتوانند به تصمیمات آگاهانه در زمینه تمیز کردن و ضدعفونی سطوح کف دست یابند. در حالی که در بسیاری از محیط ها سطح زمین به عنوان بخشی غیر بحرانی شناخته می شوند، با همه گیر شدن بیماری ها و ویروس ها برای مقابله با آن ها باید اقدامات گسترده تر و تخصصی تری برای تمیزتر شدن سطوح انجام گیرد. مطالعات و تحقیق صورت گرفته نشان می دهد برخی ویروس ها می توانند تا ۷۲ ساعت بر روی برخی سطوح غیر متخلخل زنده بمانند. به منظور کاهش پتانسیل انتقال ویروس ها، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه و تأکید می کنند سطح زمین به طور مرتب تمیز شوند و سپس با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مناسب و تائید شده ضد عفونی شوند.

تمیز کردن و ضدعفونی کردن : تفاوت ها را بدانیم

تمیزی و ضدعفونی سطوح کف دارای تفاوت هایی هستند:

نکات ضدعفونی سطح زمینتمیز کردن سطح زمین : شامل عملیات فیزیکی از بین خاک، گرد و غبار، زباله و مواد آلی از روی یک سطح است. تمیز کردن یک گام بسیار مهم در فرآیند ضدعفونی است. دستگاه اسکرابر در خلال این عمل مهم کاربرد ویژه دارد و هنگامی حضور افراد نیز می توان از این تجهیز بهره گرفت و با توجه به این که اسکرابر دارای سیستم مکش است، محلول شستشو و آلودگی بلافاصله از سطح زمین جمع آوری شده تا از لغزندگی جلوگیری شود.

نکات ضدعفونی سطح زمینضدعفونی سطح زمین : شامل استفاده از محلول ها و مواد شیمیایی است که پاتوژن ها، میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زا را از بین می برند. این مواد معمولاً برای اثربخشی به چند دقیقه زمان نیاز دارند. فرآیند ضدعفونی کردن پس از تمیز کردن انجام می گیرد و اگر در شرایطی باشد که سطح زمین مرطوب باقی می ماند باید در زمان ها و ساعاتی باشد که رفت و آمد در آن وجود ندارد.

نکاتی برای ضد عفونی کردن کف در برابر ویروس ها

– پیش از تمیز کردن سطح زمین، خاک، زباله ها و سایر مواد و آلاینده ها حذف شوند.

– برای شستشوی سطوح کف حتماً از دستگاه اسکرابر استفاده شود زیرا می تواند آلودگی های سرسخت و مواد آلی را که میزبان خوب برای میکروارگانیسم ها هستند، سریع حذف کند. باید اجازه داد کف پیش از ادامه کار کاملاً خشک شوند.

– ماده ضدعفونی کننده مورد تائید سازمان های بهداشتی انتخاب شوند و اطمینان حاصل گردد که مواد مصرفی برای کفپوش مناسب باشد.

– هنگام تهیه و استفاده از محلول ضد عفونی کننده، شخصی که این وظیفه را بر عهده دارد باید لباس محافظتی و تجهیزات ایمنی پوشیده باشد.

– محلول ضد عفونی کننده باید طبق دستورالعمل همان محصول تهیه گردد. مواردی مانند مدت زمان تماس با زمین و یا نسبت ترکیب با آب همان ماده باید به دقت مطالعه و رعایت شود.

– تا حد امکان از میزان رفت و آمدها و قدم گذاشتن روی سطح کاسته و از پروتکل های ایمنی مانند علائم هشدار دهنده ایمنی و موانع ورود به منطقه، استفاده شود. به این طریق از لغزندگی و حادثه تا زمانی که هنوز زمین خیس است، پیشگیری خواهد شد.

– ماده ضدعفونی کننده به وسیله تجهیزات اسپری کننده، تی و یا اسکرابر بر روی زمین پاشش گردد. در صورت استفاده از هر کدام باید مدت زمانی را به ماده اختصاص داد تا روی زمین باقی ماده و تأثیرات خود را نشان دهد.

– اطمینان حاصل شود که مواد ضد عفونی کننده به اندازه کافی روی سطح بماند و به طور طبیعی با هوا خشک شود.

– مخازنی که محلول ضدعفونی کننده به آن افزوده شده در پایان کار تخلیه شوند. اسکرابر یا تی مورد استفاده در خلال نظافت به خوبی شستشو و تمیز شوند تا از بروز آلودگی های شیمیایی جلوگیری به عمل آید.

– در طول چرخه ضدعفونی کردن می توان از فرآیندهای اضافی و مکمل برای دست یابی به محیطی ایمن برای مشتریان و مراجعه کنندگان دست یافت.

– در صورتی که زمان کافی برای تماس ماده ضدعفونی کننده با سطح زمین اختصاص داده نشود، احساس کاذب در ارتباط با ایمن شدن محیط به وجود خواهد آمد و بودجه صرف شده برای این کار به هدر می رود. در هر یک از روش های دستی و مکانیزه باید به این نکته توجه کامل داشت.

نکات ضدعفونی سطح زمین

نکاتی درباره تمیز کردن و ضدعفونی دستگاه های اسکرابر

– پس از شستشوی سطوح کف خود دستگاه های کفشوی یا اسکرابر برقی نیز با احتمال آلودگی رو به رو هستند و ویروس می تواند بر روی برس ها یا بدنه باقی بماند. از همین رو توصیه می شود در پایان کار بدنه، برس ها، لاستیک های تی، شیلنگ ها و تمامی بخش های قابل دسترسی و نظافت، شستشو و ضدعفونی شوند.

– پیش از استفاده از مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده بررسی گردد که آیا ماده شیمیایی آسیبی به قطعات دستگاه وارد می کند یا خیر چرا که برخی از مواد شیمیایی باعث خوردگی فلزات، پلاستیک و لاستیک می شوند.

– تمامی سطوح سخت و غیر متخلخل دستگاه اسکرابر کاملاً تمیز و ضد عفونی شود. پس از شستشو و پیش از ضدعفونی کردن زمان کافی به خشک شدن قطعات دستگاه با هوا اختصاص داده شود.

– ماده ضدعفونی کننده با دستمال یا اسپری روی دستگاه کشیده شود و به مدت زمان اثربخشی ماده و دستورالعمل استفاده دقت شود. اگر برخی قطعات با اسپری کردن ضدعفونی نمی شوند، باید آن ها را از دستگاه جدا نموده و در محلول ضد عفونی کننده غوطه ور ساخت.

– در پایان برای پاک کردن بقایای ضدعفونی کننده می توان بخش های قابل شستشو را آبکشی کرد و از تماس آب با تجهیزات برقی جلوگیری نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا