مقالات آموزشی

کاربرد و مزایای جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد

گندم ماده اولیه کارخانه آرد است و به دلیل پودری بودن ماده نهایی و هم چنین ریز بودن گندم امکان آلودگی آن بسیار زیاد می باشد و از همین رو محیط کارخانه و ماشین آلات باید به طور پیوسته و مکرر نظافت گردند. استفاده از روش های سنتی برای نظافت کارخانه آرد نیاز به نیروی انسانی و زمان بسیار زیادی دارد، زیرا در زمان نظافت به دلیل پودری بودن آلاینده ها، امکان منتقل شدن آن به دیگر قسمت های فضا وجود دارد. بهترین شیوه برای تمیز نمودن محیط های صنعتی به ویژه کارخانه آرد استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی می باشد. بهره مندی از جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد ، می تواند با سرعت و دقت بیشتری فضاهای مختلف کارخانه آرد را نظافت نماید و مزایایی به همراه دارد که هیچ یک از روش های سنتی و دستی نمی توانند ارائه دهند.

پخش آرد، گندم و سبوس در کارخانه و جمع آوری با جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد

کارخانه آرد محلی است که در آن از گندم، آرد و از آن محصولات غذایی مختلف مانند کیک، نان، شیرینی، بیسکویت و … درست می کنند. از آن جایی که مواد اولیه به کارگرفته شده در این کارخانه ها مواد پودری مانند آرد می باشند و بنابراین احتمال بالا رفتن میزان آلودگی محصولات بسیار زیاد است. ذرات پودری پخش شده در محیط کارخانه کارایی تجهیزات و ماشین آلات را مختل کرده، کیفیت محصول نهایی را کاهش داده و حتی می تواند برای سلامتی کارکنان زیان آور باشد. برای جلوگیری از انباشت این آلودگی ها، نیاز است تا نظافت فضاهای مختلف با فواصل نزدیک به هم و به صورت مکرر انجام شوند. استفاده از مکنده صنعتی در نظافت این فضاها بسیار کمک کننده خواهد بود و می توان اظهار داشت دستگاه جارو برقی صنعتی از مهم ترین و کارآمدترین تجهیزاتی به شمار می آید که بهداشت و تمیزی کارخانه آرد را تضمین می نماید.

پخش آرد و گندم  و جمع آوری با جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد
پخش آرد و گندم و جمع آوری با جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد

چالش های نظافتی کارخانه آرد

در صورت وارد شدن این آلودگی ها به دهان و بینی کارکنان، امکان بیماری های تنفسی و ریوی برای آن ها وجود دارد. از طرفی کارخانه آرد محلی برای تولید مواد خوراکی می باشد. و در صورت آلوده شدن هر کدام از دستگاه و محصولات، امکان بیماری افرادی که خریدار محصولات هستند، نیز وجود دارد. یکی از مهم ترین خطرات ماندگاری این آلودگی در محیط کارخانه، اشتعال زایی آرد می باشد. در صورت جمع شدن آلودگی ها در یک فضا، ممکن است آتش سوزی رخ دهد. به همین دلیل است که نظافت این کارخانه بسیار حائز اهمیت و چالش برانگیز می باشد.

چالش های نظافتی کارخانه آرد
چالش های نظافتی کارخانه آرد

نکات مهم درباره مکنده صنعتی کارخانه آرد

برخی از این نکات عبارتند از:

– انتخاب جاروی مناسب

آرد و غلات به طور طبیعی دارای خاصیت انفجاری هستند و در صورتی که در محیط کارخانه باقی بمانند و به درستی جمع آوری نشوند، خطر انفجار و آتش سوزی این صنایع را تهدید خواهد کرد. در چنین شرایطی بهره مندی از دستگاه های مکنده ضد انفجار یا جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد که دارای موتور ایزوله ضد انفجار است، بسیار مناسب می باشد. دستگاه های مکنده صنعتی ضد انفجار مخزن تمام استیل، سیستم اتصال به زمین، فیلتر آنتی استاتیک، لوله خرطومی و نازل های آنتی استاتیک دارند و در نتیجه از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری شده و بارهای الکتریکی بلافاصله به زمین تخلیه می شوند. جاروهای صنعتی و دستگاه های جاروی ضد انفجار به صورت مرکزی نیز قابل نصب هستند که با انشعاب گذاری از آن ها به سایر نقاط امکان مکش ذرات آلودگی از نقطه تولید فراهم می شود. استفاده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی در کارخانه آرد، موجب جمع آوری کامل ذرات آرد می شود. اما از آنجایی که ذرات آرد و به طور کلی غلات خاصیت انفجاری و اشتغال زایی دارد، در صورت استفاده از جاروبرقی نامناسب با احتمال انفجار همراه است، بنابراین باید از مکنده ضد انفجار یا جاروبرقی ضدانفجار استفاده شود.

انتخاب جاروی صنعتی مناسب در کارخانه آرد
انتخاب جاروی صنعتی مناسب در کارخانه آرد

– تجهیز جارو به فیلتر مناسب

– در دستگاه های جاروبرقی صنعتی از فیلترهای متفاوتی استفاده می شود، اما در صورت استفاده از فیلتر نامناسب احتمال آتش سوزی بسیار زیاد است. بهترین فیلتر برای مکنده های صنعتی در کارخانه آرد فیلتر آنتی استاتیک و فیلتر هپا می باشد. زیرا کوچک ترین ذرات را حتی تا ۰.۳ میکرون، می تواند جذب نماید.

– انتخاب مخزن مناسب

– دستگاه های صنعتی بسیار زیادی مانند بوجاری، پوست گیر، کامبیناتور، دستگاه نم زن و … در کارخانه های آرد مورد استفاده قرار می گیرند که ورود ذرات آرد به تجهیزات و موتور هر کدام از این دستگاه ها می تواند هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد. اما بهره مندی از این جارو برقی ها از بروز همچین مشکلاتی به شدت جلوگیری می نماید. مخزن این جارو برقی ها حتما باید از آلیاژهای ضد انفجار ساخته شده باشند، زیرا در غیر اینصورت با تجمع ذرات آرد درون مخزن دستگاه، امکان آتش گرفتن جارو برقی وجود دارد.

کاربرد جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد

جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد که نوعی مکنده دائم کار به شمار می آید، بهترین و کاربردی ترین روش نظافتی کارخانه های آرد می باشد. از کاربردهای مکنده صنعتی کارخانه آرد می توان به جمع آوری ضایعات پراکنده شده در محیط اشاره نمود. از طرفی از آنجایی که جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد دارای قدرت مکش بسیار بالا است، می تواند تمامی سطوح را به طور کامل نظافت نماید. از طرفی یکی از مهم ترین کاربردهای مکنده صنعتی کارخانه آرد امکان جمع آوری مواد قابل بازیابی و بازگرداندن به چرخه تولید می باشد. همچنین کیفیت تجهیزات و قطعات جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در صورت به کارگیری تجهیزات بی کیفیت و نا مناسب، امکان انفجار و ماندن آلودگی روی سطوح وجود دارد.

مزایای استفاده از مکنده صنعتی مناسب در کارخانه آرد

استفاده از جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. برخی از این مزایا عبارتند از:

– ایمنی کارکنان و سطوح مختلف در هنگام نظافت افزایش می یابد.

– امکان استفاده از جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد، برای نظافت عمومی و جمع آوری ضایعات وجود دارد.

– می توان از این دستگاه به طور مداوم و بدون وقفه استفاده نمود. و تمامی فضاهای مختلف کارخانه را بدون وقفه تمیز نمود.

– از آنجایی که استفاده از این دستگاه موجب نظافت بدون وقفه تمامی فضاها می شود، زمان مورد نیاز جهت نظافت کاهش می یابد.

– این دستگاه ها مجهز به مکنده بسیار قوی می باشند و می توانند تمامی آلودگی ها را به طور کامل جمع آوری نمایند.

– استفاده از جارو برقی صنعتی موجب افزایش سلامت کارمندان و نیروی انسانی در زمان نظافت می شود.

– این دستگاه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. و در صورت استفاده از تجهیزات با کیفیت، عمر طولانی دارند.

جارو برقی های صنعتی وزن مناسبی دارند.

– از آنجایی که لوله های خرطومی جاروبرقی صنعتی کارخانه آرد، بسیار انعطاف پذیر می باشند، می توان غیرقابل دسترس ترین قسمت ها را نیز با استفاده از آنها نظافت نمود.

– موادی که توسط این جارو برقی صنعتی جمع آوری می شود، قابل بازیافت هستند.

– گرد و غبار موجود در فضا با استفاده از این دستگاه ها، به طور کامل از محیط جمع آوری می شود.

– از ورود مجدد ذرات آلاینده و آلودگی ها به محیط، جلوگیری می نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا