مقالات آموزشی

قدرت تمیزکنندگی جاروبرقی به چه پارامترهایی بستگی دارد؟

با گذشت زمان تجهیزات و دستگاه‌های مکانیزه و مدرن جایگزین روش های سنتی و ابزارهای دستی در عملیات نظافت گشته‌اند و کاربرد این تجهیزات و دستگاه، سرعت و کیفیت عملیات نظافتی را به میزان قابل توجه افزایش داده و موجب ارتقاء سطح بهداشت گردیده است. یکی از دستگاه های پرکاربرد نظافتی که هم در محیط های مسکونی و تجاری و هم فضاهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، جاروبرقی می‌باشد. هر روزه مدل های متنوعی از جارو برقی در ابعاد مختلف طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می‌گردند. تمامی جاروبرقی ها از مدل های کوچک خانگی گرفته تا دستگاه های جاروبرقی صنعتی بزرگ دارای عملکرد مشابه می‌باشند و آنچه آنها را از یکدیگر متمایز می‌نماید، توانایی دستگاه در مکش مواد، حجم ماده قابل مکش، ظرفیت مخزن و سیستم فیلتراسیون می‌باشد. قدرت تمیزکنندگی جاروبرقی و توانایی آن در جمع اوری موثر آلودگی‌ها یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که به هنگام خرید یک جاروبرقی مناسب باید مورد توجه قرار گیرد. اما این مشخصه مهم را چگونه می توان ارزیابی نمود؟

 

ارتباط بین قدرت تمیزکنندگی جاروبرقی صنعتی و توان آن

جاروبرقی صنعتییکی از شناخته شده‌ترین مشخصه‌های یک جاروبرقی، توان آن می‌باشد که بر حسب توان بیان می گردد. بسیاری از افراد به اشتباه، قدرت تمیزکنندگی جاروبرقی صنعتی یا خانگی را مرتبط با توان فرض کرده و فکر می‌کنند هر چه توان دستگاه بالاتر باشد توانایی آن در مکش آلودگی ها و جمع آوری آنها بیشتر خواهد بود. اگرچه بین توان یک جارو برقی صنعتی و قدرت تمیزکنندگی آن تا حدودی ارتباط وجود دارد، اما این پارامتر در اصل نشان دهنده میزان مصرف انرژی الکتریکی توسط دستگاه می‌باشد.

 

پارامترهای مهم در قدرت تمیزکنندگی جاروبرقی

عملکرد مناسب یک جاروبرقی تا حد زیادی وابسته به دو پارامتر قدرت مکش و سرعت مکش می‌باشد.

 

قدرت مکش

قدرت مکش جاروبرقی

این مشخصه در مکنده‌ها اعم از جاروبرقی صنعتی، جاروبرقی نیمه صنعتی و جاروبرقی تجاری برحسب میلیمتر آب (mmH2O) بیان می‌گردد. بعبارت دیگر این پارامتر مشخص می نماید که دستگاه جاروبرقی ستونی از آب را حداکثر از چه ارتفاعی می تواند مکش نماید. این مشخصه نشان می دهد که دستگاه تا چه اندازه می تواند مواد سنگین و دور را مکش نماید. قدرت مکش یکی از مهمترین پارامترهایی است که هنگام انتخاب یک جاروبرقی صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا دستگاه های جاروبرقی صنعتی غالبا برای مکش نوع خاصی از آلودگی یا مواد ویژه به کار می روند. از یک جاروبرقی صنعتی دارای قدرت مکش کافی حتی در کاربردهایی نظیر جمع آوری سنگ ریزه می توان استفاده نمود.

 

سرعت مکش

سرعت مکش یک جاروبرقی که غالبا بر اساس مترمکعب بر ساعت تعریف می‌شود، حجم هوای قابل مکش توسط دستگاه را نشان می دهد. توجه به این نکته که هوا سیال انتقال دهنده آلودگی‌ها به داخل مخزن می باشد اهمیت این پارامتر را مشخص می نماید. در فضاهای مسکونی و تجاری که آلودگی‌های موجود از نوع آلودگی های متعارف می باشند، سرعت مکش دارای اهمیت بالاتری می باشد زیرا سرعت عملیات را مشخص می نماید. سرعت مکش در دستگاه های جاروبرقی صنعتی نیز دارای اهمیت می باشد به ویژه در جایی که نیاز به مکش حجم بالایی از مواد سبک و دارای ابعاد کوچک باشد. غبارگیرها دسته ای از مکنده ها یا جاروبرقی صنعتی هستند که قدرت مکش بالایی نیاز نداشته و در مقابل نیازمند سرعت مکش بالا می باشند.

 

عوامل موثر بر سرعت و قدرت مکش

پمپ جارو برقی صنعتیتوانایی پمپ در ایجاد خلأ، قدرت مکش دستگاه را مشخص می کند، با حرکت از سمت جاروهای خانگی به دستگاه های جاروبرقی صنعتی قدرت مکش افزایش می یابد. قدرت مکش وابسته به دقت ساخت پمپ می باشد. سرعت مکش بسته به ظرفیت پمپ بوده و برای افزایش آن می توان تعداد پمپ را افزایش داد یا از پمپ های بزرگتر استفاده کرد.

 

رابطه قدرت و سرعت مکش

ارتباط سرعت مکش و قدرت مکش در جاروبرقیدو پارامتر قدرت و سرعت مکش با یکدیگر نسبت عکس دارند. به عبارت دیگر قدرت مکش حداکثر در شرایطی سنجیده می شود که دهانه دستگاه می باشد یعنی سرعت مکش صفر است. در مقابل سرعت مکش در شرایطی سنجیده می شود که دهانه مکش کاملا باز است و فقط هوا را مکش می نماید. عملکرد بهینه یک دستگاه جاروبرقی صنعتی یا خانگی در گرو ترکیب مناسب این دو پارامتر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا