مقالات آموزشی

نظافت مجتمع ورزشی با دستگاه های نظافت صنعتی

یک سالن، باشگاه و یا مجتمع ورزشی، محیطی با تعداد زیادی مراجعه کننده در روزها و ساعات مختلف می باشد. از این رو رعایت بهداشت و پرداختن به نظافت در این محیط ها یک اصل مهم و ضروری است چراکه در صورت عدم توجه به نظافت مجتمع ورزشی، این مراکز مستعد تبدیل شدن به محیط هایی برای انباشت و انتقال عوامل بیماری زا می باشند. امروزه با توجه به گسترش دستگاه های نظافت صنعتی نظافت مجتمع ورزشی به سادگی امکان پذیر است.

موانع پیش رو در نظافت مجتمع ورزشی

بدون شک به هنگام صحبت درباره نظافت و شستشو، ذهن افراد ناخواسته به سوی وسعت محیط، نوع و میزان آلودگی، زمان لازم برای انجام نظافت، هزینه و تجهیزات مورد نیاز برای این امر می رود. در این میان هرچه وسعت محیط بیشتر باشد، هزینه و زمان بیشتری برای انجام عملیات نظافت نیاز است. برخی موانع و مشکلات به هنگام نظافت مجتمع ورزشی عبارتند از:

  • وسعت بالا و رفت و آمد مداوم افراد
  • نیاز به نظافت به صورت مستمر و دوره ای
  • نیاز به اختصاص نیروی خدماتی در تعداد بالا به ویژه برای سالن های ورزشی بزرگ
  • محدودیت زمانی در انجام عملیات نظافتی

ضرورت استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی در مراکز ورزشی

امروزه تنوع و گستردگی دستگاه های نظافتی به گونه ای است که می توان برای هر محیط و متناسب با هرنوع آلودگی دستگاه نظافتی تخصصی یافته و با استفاده از آن به نظافت سریع و با کیفیت در زمانی کوتاه دست یافت. سطوح کف، دستگاه ها و تجهیزات، محوطه بیرونی، پیست ها، استخر و… همگی در گروه بخش های مهم یک مجتمع ورزشی قرار دارند که باید به شیوه ای صحیح نظافت شوند.

نظافت مجتمع ورزشی و دستگاه های تخصصی

برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

دستگاه اسکرابر و شستشو سطوح کف

سطوح کف در گروه آلوده ترین بخش ها در هر محیطی بشمار می روند که در معرض آلودگی های متعددی می باشند. با استفاده از دستگاه زمین شوی صنعتی می توان شستشو سطوح کف را به راحتی انجام داد و انواع آلودگی ها را از درز و شکاف کفپوش ها پاک نمود. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که عملیات نظافت را هربار با آب کاملا تمیز انجام می دهند به علاوه به دلیل خشک کردن سطوح کف همزمان با شستشو از خطر لغزندگی کاسته و هیچ گونه رد و لکه ای پس از شستشو برجای نخواهند گذاشت، این ویژگی ها به عنوان پارامترهای تعیین کننده به ویژه در محیط های پر رفت و آمد بشمار می آیند.

نظافت مجتمع ورزشی با اسکرابر صنعتی
نظافت مجتمع ورزشی با اسکرابر صنعتی

جاروبرقی صنعتی

مکش آلودگی و گرد و غبار از بخش های مختلف یک سالن و یا باشگاه ورزشی از جمله رختکن، دستگاه ها، کفپوش های سالن فوتبال، هندبال، بستکبال، سکوها و تاتامی و… مرحله ای مهم و اساسی در نظافت مجتمع ورزشی به شمار می آید. این عملیات به منظور جلوگیری از انتقال بیماری ها به ورزشکاران باید به صورت دوره ای و با استفاده از تجهیزات تخصصی صورت پذیرد از این رو دستگاه جاروبرقی صنعتی یک وسیله کاربردی و ضروری برای نظافت مجتمع ورزشی به شمار می آید.

نظافت مجتمع ورزشی با دستگاه های نظاقت صنعتی
نظافت مجتمع ورزشی با دستگاه جاروبرقی صنعتی

بخاروشوی  ونظافت با دمای بالا

به دلیل فعالیت فیزیکی افراد در سالن ها و باشگاه های ورزشی و همچنین تعرق و برخورد آنها با دستگاه ها و تجهیزات، انتقال عوامل بیماری زا ممکن است ساده تر صورت پذیرد. در برخی موارد با هدف کسب نتیجه ای کاملا ایده آل از دستگاه بخارشوی و یا سایر تجهیزات نظافت صنعتی به منظور ارائه نظافت با دمای بالا استفاده می شود. ضدعفونی کردن در کنار شستشو و باقی نگذاشتن رد و لکه پس از اتمام عملیات نظافت از جمله مزایای استفاده از دستگاه بخارشوی به هنگام نظافت مجتمع ورزشی می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا