مقالات آموزشی

طرح توجیهی کارواش اتوماتیک

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و گسترش تعداد وسایل نقلیه، استفاده از وسایل نقلیه مختلف بسیار رواج یافته است به گونه ای که محیط اطراف و آب و هوا را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است. تمامی خودروها اعم از سبک و سنگین، خود نیز در معرض همین آلودگی ها هستند که این مشکل در مورد وسایل نقلیه عمومی بسیار جدی تر می باشد، زیرا روزانه مسافران بسیاری برای جابجایی از این ماشین ها استفاده می کنند، که باعث می شود آلودگی ماشین ها دو چندان شود. این آلودگی علاوه بر این که ظاهر نامناسبی برای خودرو ایجاد می نماید، جلوه خوبی نیز برای شهر نخواهد داشت و همچنین موجب آسیب رساندن به بدنه و سطح تجهیزات خودرو می رسد. وسیله نقلیه آلوده علاوه بر انتشار بیماری، موجب انتقال میکروب ها و ویروس ها بین مسافران در وسایل نقلیه عمومی نیز می شود. به همین دلیل شستشو و نظافت خودرو ها جزء مهمترین امور نظافتی است که باید به موقع و در دوره های زمانی کوتاه انجام پذیرد. اما شستشو به روش های سنتی دارای اشکالاتی است که باعث شده است این امر برای همگان سخت و زمان بر باشد. به همین دلیل انجام امور نظافتی خودرو به موقع انجام نمی پذیرد. این مقاله با عنوان طرح توجیهی کارواش اتوماتیک ، پس از بیان مشکلات موجود برای شستشوی خودرو به روش دستی، به ارائه راه حل های مدرن برای این امر می پردازد.

مشکلات شستشوی خودرو به روش سنتی

شستشوی ماشین به روش سنتی– کیفیت شستشوی پایین: در شستشوی خودرو به روش دستی فرد قادر به شستشوی تمام نقاط خودرو نمی باشد، و همچنین از ابزار و لواز تخصصی استفاده نمی شود، به همین دلیل تمامی آلودگی ها به خوبی از سطح پاک نمی شوند.
– اتلاف زمانی زیاد: شستشوی خودرو به روش سنتی توسط یک فرد انجام می پذیرد و هرکدام از مراحل شستشو مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می دهند. در دنیای امروز که دنیای سرعت است و زمان برای همه بسیار مهم است، اتلاف زمان برای چنین عملی به هیچ عنوان به صرفه نمی باشد.
– مصرف بالای آب و مواد شوینده: در شستشوی خودرو به روش سنتی از آب و مواد شوینده به طور بهینه استفاده نمی شود که منجر به اصراف این دو مورد می شود. با توجه به خشکسالی ها و کمبود منابع آب، این روش به هیچ عنوان صحیح نمی باشد.
– آسیب رساندن به رنگ و بدنه خودرو: استفاده از ابزارها و مواد شوینده سنتی و غیر تخصصی موجب آسیب رساندن به بدنه خودرو می شود. در روش های سنتی برای شستشوی ماشین از دستمال یا ابر استفاده می شود، که باعث می شود گرد و خاک و دوده به آن چسبیده و دوباره به سطح ماشین کشیده شود؛ این عمل باعث می شود روی بدنه خودرو خراش افتاده و رنگ آن آسیب ببیند.
– آسیب رساندن به محیط زیست: روش های سنتی به دو طریق به محیط زیست آسیب می رسانند: اول این که از مواد شوینده غیر تخصصی برای این کار استفاده می شود که این خود موجب آسیب به خاک و گیاهان اطراف می شود. دوم این که آب حاصل از شستشوی خودرو در طبیعت رها می شود و علاوه بر هدر رفتن آب، به آب های زیر زمینی آسیب وارد می نماید.

ارائه راه حل و استفاده از کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیکبا توجه به مشکلات مطرح شده برای شستشوی خودرو به روش دستی، خرید دستگاه کارواش اتوماتیک و استفاده از آن بهترین راه شستشوی خودرو است که نه تنها مشکلات مطرح شده را برطرف می نماید، بلکه دارای مزایای متعددی است که در بخش بعد توضیح داده خواهد شد. کارواش اتوماتیک بر اساس نوع کاربرد به دو دسته کارواش سواری شوی و کارواش اتوبوس شوی تقسیم می شود. کارواش سواری شوی برای شستشوی انواع خودروی سواری، باری و ون مورد استفاده قرار می گیرد و کارواش اتوبوس شوی نیز برای شستشوی انواع ماشین سنگین طراحی و ساخته شده است. دستگاه های کارواش از نظر ساختار نیز به دو دسته کارواش دروازه ای یا ریلی و کارواش تونلی تقسیم می شوند. کارواش اتوماتیک دارای چندین مرحله شستشو می باشد: پیش شستشو، شستشو، آبکشی و در نهایت خشک کردن؛ که با فوم و برس های مخصوص جانبی و بالایی تمامی سطوح خودرو را شستشو می دهد. این دستگاه ها دارای برس مخصوص برای شستشوی رینگ ماشین نیز هستند.

مزایای دستگاه کارواش اتوماتیک

شستشوی خودرو به وسیله دستگاه کارواش اتوماتیک– کیفیت بالای شستشو: به دلیل استفاده از چند برس مخصوص و مواد شوینده تخصصی، و همچنین چند مرحله شستشو، خودرو با کیفیت بالایی شستشو می شود.
– سرعت بالای شستشو: دستگاه کارواش اتوماتیک به صورت مکانیزه تمامی مراحل شستشو را انجام می دهد. به همین دلیل این عمل بسیار سریع و فقط در چند دقیقه انجام می شود. و این دقیقا مسئله ای است که در دنیای امروز برای همگان بسیار پر اهمیت است. استفاده از کارواش اتوماتیک اتوبوس و سواری شوی میتواند به میزان زیادی در کاهش زمان نظافت خودرو تاثیر گذار باشد.
– صرفه جویی در مصرف آب و مواد شوینده: دستگاه مکانیزه کارواش با بهره بری صحیح از آب و مواد شوینده در مصرف آن ها صرفه جویی می نماید. و علاوه بر این که از هدر رفتن آب به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند، باعث کاهش هزینه های کلی نیز می شود.
– محافظت از رنگ و بدنه خودرو: استفاده از برس های مخصوص در دستگاه کارواش باعث می شود هیچ گونه آسیبی به بدنه خودرو نرسد و به خوبی آلودگی ها را از سطح جدا نماید.
– سازگاری با محیط زیست: این دستگاه ها به دو علت با محیط زیست سازگاری دارند، اول این که از مواد شوینده تخصصی در این کار استفاده می شود، دوم این که آب اضافی حاصل از شستشو در طبیعت رها نمی شود، و می تواند پس از جمع آوری تصفیه شده و در امور مختلف در محیط زیست مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    واقعا خیلی جالب است قیمت این کارواش چقدره و فضای مورد استفاده از آن چقدره ؟
    ارادتمند شما : زهرا الهامی نژاد

    1. با عرض سلام
      دستگاه های کارواش اتوماتیک نسبت به قابلیت ها و امکاناتی که دارند رنج قیمت متفاوتی دارند. فضای مورد نیاز برای آن ها در حدود ۱۰ در ۵ متر می باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد انواع دستگاه ها و قیمت آن ها با شماره ۸۷۱۸۴ تماس حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا