مقالات آموزشی

هر آنچه که باید درباره جاروبرقی کلین روم بدانید

جاروبرقی کلین روم از مهم ترین ابزاری است که در مکانی چون اتاق تمیز یا کلین روم مورد استفاده قرار می گیرد، سوالی که در ابتدای این مقاله مورد پرسش قرار می گیرد ماهیت کلین روم است، در اصل کلین روم یا به عبارتی اتاق تمیز به فضای محافظت و کنترل شده ای اطلاق می شود که در مقایسه با فضاهای دیگر از آلاینده های بسیار کمتری برخوردار است، کلین روم ها مکانی هایی بسیار حساس هستند و از این روی میزان رفت و آمد افراد در آن ها مرتبا مورد بررسی قرار می گیرد و در صنایع حساسی چون داروسازی و پزشکی و مواد غذایی و… عموما  از آن استفاده می شود،برای نخستین بار در تاریخ از این اتاق در بیمارستان ها و به منظور درمان بیماری های عفونی و به حداقل رساندن عفونت زخم بهره گیری شد و از دیگر کاربردهای اساسی آن استفاده از آن به منظور بانک خون و تولید نسوج در محیط های درمانی و پزشکی بوده که به منظور ممانعت از انتقال هرگونه آلودگی بر روی نسوج این کار از دیرباز در کلین روم  ها انجام می گرفت،کلین روم ها دو نوع تقسیم بندی دارند که از جمله آن ها کلین روم یکسو و کلین روم غیر یکسو می باشد. نظافت از مهم ترین اصولی است که می باید در این مکان انجام شود تا امور در این مکان به صورت کاملا تخصصی و بر اساس اصول بهداشتی به انجام رسد.

جاروبرقی کلین روم
انواع کلین روم

انواع کلین روم

کلین روم در صنایع گوناگون و مهم وجود دارد و مکان هایی بسیار با اهمیت و مهم به شمار می رود، از جمله این مکان ها شامل موارد زیر است:

  • کلین روم صنایع اطلاعات
  • کلین روم بیمارستان ها و خدمات پزشکی
  • کلین روم  در صنایع موشکی و هوافضا
  • کلین روم در صنایع هسته ای

انواع آلودگی های کلین روم

آلودگی ها اصلی ترین و مخرب ترین عواملی هستند که انجام امور را در هر مکانی علی الخصوص کلین روم ها به خطر می اندازد و مواجب است که از بروز آن به شدت جلوگیری شود، این آلودگی ها در انواع مختلفی است:

آلودگی ملکولی

آلودگی های ملکولی انتشار گازهای سمی در هوا و رنگ و چسب را شامل می شود که حتی فیلترهای ذرات توانایی مهار این آلاینده ها را ندارند.

آلودگی سطحی

آلودگی های سطحی را روغن و گریس و واکس و جلا … شامل می شود.

آلودگی ذرات

آلودگی های ذرات را  آلاینده های انسانی مثل پوست و مو و الیاف، اجسام تولید کننده آلودگی چون کاغذ و… و آلودگی سایشی همچون اره و سنباده و.. تشکیل می دهد.

دلایل ایجاد آلودگی در کلین روم

برای از میان برداشتن هرگونه آلودگی در کلین روم ها یا به عبارتی اتاق تمیز ابتدا باید منبع آلودگی آن شناسایی شود که معمولا به سه مورد مرتبط می شوند:

کارمندان

ورود و خروج های مکرر پرسنل و کارکنان به داخل اتاق های کلین روم که امری کاملا اجتناب ناپذیر است و از عوامل اساسی ایجاد آلودگی است و برای حل این مشکل لباس مخصوص و عینک و کفش و دستکش و کلاه تعبیه شده و دستگاهی چون جاروبرقی صنعتی نیز جهت کنترل آلاینده های محیطی که در اثر رفت و آمد ایجاد می شود در این مکان قرار داده شده است.

ابزار و وسایل

هر لحظه امکان آلوده شدن لباس های ایمنی و حتی تجهیزات آن وجود دارد به صورتی که اگر لباس هر یک پرسنل پیش از ورود به اتاق ضدعفونی نشود حتما کل فضای اتاق کلین نیز به راحتی دچار آلودگی می شود، پس مهمترین مسئله قابل ذکر در این میان این است که هر یک از ابزار و تجهیزات می بایست قبل از ورود به این فضا به صورت کامل گندزایی شود.

دستگاه ها

از دیگر موارد افزایش آلودگی، ماشین آلات و دستگاه های موجود در کلین روم محسوب می شوند که ذرات گرد و غبار را در فضا منتشر می کنند و برای از میان برداشتن این گرد و غبارها وجود یک جاروبرقی کلین روم در محیط ضروری است.

این مطلب را هم از دست ندهید!

کارایی جاروبرقی صنعتی در حذف ضایعات و گرد و غبار خطرناک آلومینیوم

جاروبرقی کلین روم

بهره گیری از دستگاه جاروبرقی صنعتی در محیط هایی از این دست از ضرورت انکارناپذیری برخوردار است و  با توجه به این نکته همان طور که مطلع هستید فیلتراسیون مهم ترین عامل مهار گرد و غبار محسوب می شود که به سهولت توسط جاروبرقی کلین روم مجهز به فیلتر ستاره ای یا کارتریجی میسر می گردد که این دستگاه کارآمد با استفاده از فیلتر ثانویه ذرات را به کوچکی ۳/۰ میکرون را از میان می برد.

 جاروبرقی کلین روم
کاربردهای جاروبرقی کلین روم

کاربردهای جاروبرقی کلین روم

جاروبرقی کلین روم از انواع جاروبرقی صنعتی محسوب می شود که مخصوص نظافت های کوچک ترین  و عمیق ترین گرد و غبارها تولید و طراحی شده و به صورت ویژه و  بر خلاف جاروهای معمولی توانایی ویژه ای در مکش گرد و غبار دارد و با استفاده از فیلتر هپا (Hepa) فرآیند مکش این ذرات را بهبود می دهد، فیلتر هپا فیلتری است که از بازگشت گرد و غبار به محیط ممانعت به عمل می آورد و جمله دیگر خصوصیات جاروبرقی کلین روم شامل:

  •  بهبود سرعت نظافت و بهبود زمان شستشو و پاکسازی سطوح گوناگون
  •  کاهش هزینه های جاری به موجب بهره گیری اندک از آب و مواد شوینده و خدمات نظافتی
  •  کمک به محیط زیست به دلیل کاهش مصرف مواد شوینده مضر طبیعت و جلوگیری از هدر رفت آب در زمان انجام عملیات ویژه نظافتی
  •  طراحی ارگونومیک، کیفیت بالا و عدم نیاز به انجام دوباره نظافت
  •  بهبود کیفیت نظافت و رضایت کاربر پس از اتمام انجام نظافت سطوح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا