دسته‌بندی نشده

راهنمای جامع نظافت آپارتمان و مجتمع مسکونی

نظافت آپارتمان و اهمیت آن

نظافت آپارتمان در زندگی امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همان اندازه که نظافت و بهداشت در منزل مهم است، پاکسازی فضای داخلی آپارتمان نیز با اهمیت است. زیرا در اثر تردد و رفت و آمد افراد در مشاعات و راه پله‌ها، هر نوع آلودگی به راحتی به محیط منزل راه پیدا می‌‎‌کند. بنابراین برای جلوگیری از انتشار آلودگی بهتر است که یک برنامه نظافتی دقیق و منظم برای مجتمع مسکونی ایجاد شود.

به این ترتیب می‌توان همواره یک محیط و فضای مطبوع را در فضای ساختمان ایجاد نمود. در این مقاله به معرفی انواع روش های نظافتی و همین‌طور دستگاه‌های مناسب نظافت برای ین امر می‌پردازیم.

چالش های نظافت ساختمان

کارکرد ترولی در نظافت آپارتمان

در نظافت ساختمان در یک مجتمع مسکونی ممکن است چالش‌های مختلفی وجود داشته باشد. زیرا فضای آپارتمان همواره محلی برای تردد ساکنین در هر ساعتی از شبانه روز است. بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین چالش نظافت آپارتمان عدم تردد ساکنین در راه پله ها و فضای ساختمان در حین پروسه نظافت است. زیرا عبور و مرور در ساعات نظافت، موجب انتقال آلودگی از نقطه ای به نقطه دیگر می‌شود.

علاوه بر آن در امر نظافت ساختمان باید توجه بسیاری به حفظ تجهیزات ساختمان از جمله دیوارها و یا حفظ سطوح سرامیکی کرد. در واقع در روش‌های نظافتی توجه به روش‌های نظافتی و استفاده از تجهیزات مورد استفاده در این زمینه بسیار مهم و قابل توجه است.

مهمترین نکات نظافت مجتمع مسکونی

همان‌طور که عنوان شد فضای داخلی ساختمان‌ها دارای قسمت‌های مختلفی است. تمامی این بخش‌ها همواره در تردد ساکنان و افراد مختلف هستند. میزان بالای تردد باعث افزایش میزان آلودگی نیز می‌شود. برای نظافت بهتر و نیز حفظ بهداشت مشاعات و راه پله ها باید نکاتی را در نظر گرفت که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • داشتن یک برنامه ریزی دقیق برای نظافت دوره‌ای
  • عدم آسیب به سطوح کف مثل سرامیک، سنگ و دیوارها
  • انتخاب شوینده مناسب جهت جلوگیری از خورندگی سطوح مختلف
  • تسریع روند نظافت و ممانعت از انتقال آلودگی به نقاط دیگر

در صورت رعایت فاکتورهای قید شده فوق، می‌توان همواره محیط آپارتمان را تمیز و مطبوع نگاه داشت.

بخش های قابل نظافت در یک آپارتمان

در نظافت آپارتمان بخش‌های مختلفی وجود دارد که باید مد نظر قرار داد و هنگام نظافت‌های دوره‌ای تمامی این بخش‌ها باید مورد نظافت قرار بگیرد. مشاعات آپارتمان از جمله بخش‌هایی هستند که نیاز به نظافت دقیق دارند.در ادامه تعدادی از مهم‌ترین قسمت‌های نظافتی در یک مجتمع مسکونی را نام خواهیم برد:

  • راه پله‌ها، راهروها، لابی و  فضاهای مشترک
  • پارکینگ
  • فضای سبز یا باغچه
  • نمای ساختمان
  • پشت بام

 

شستشوی راه پله آپارتمان

شستشوی راه پله های آپارتمان یکی از موارد مهم در نظافت مشاعات است. راه پله‌ها یکی از بخش‌های پر تردد و پرکاربرد در ساختمان هستند که به سرعت هم کثیف می‌شوند. بنابراین نیاز به نظافت دائمی و دقیق دارند.

در نظافت راه پله‌ها باید گردگیری و غبار روبی نرده‌ها را هم در نظر داشت. نکته ای که در نظافت راه پله‌ها حائز اهمیت است، زمان نظافت آنها است. برای انجام این کار باید خلوت‌ترین زمان در طول روز را انتخاب کرد تا فرصت کافی برای خشک شدن کامل پله‌ها وجود داشته باشد.

نظافت پشت بام مجتمع های مسکونی

پشت بام یکی از قسمت‌هایی است که تاثیر زیادی بر زیبایی و حفظ نمای ظاهری ساختمان دارد. این مسئله از لحاظ بهداشتی و ایمنی نیز حائز اهمیت است. زیرا پشت بام کثیف و آلوده می‌تواند به راحتی محل تجمع عوامل بیماری‌زا شود و موجب رشد انواع باکتری، قارچ وحشرات مختلف شود. بنابراین موجب به خطر انداختن سلامت ساکنان و افراد حاضر در ساختمان شود.

پشت بام همچنین اگر محل انباشت زباله‌ها و وسایل دور انداختنی شوند، می‌توانند به سقف آسیب رسانده و باعث نفوذ آب و ایجاد خسارت‌های گسترده و پرهزینه به مجتمع شوند.

بنابراین نظافت پشت بام به عنوان یک اقدام حفاظتی، می‌تواند از خسارات جدی به ساختمان و هزینه‌های ناشی از تعمیرات بعدی جلوگیری کرده و به دوام و استحکام ساختمان کمک کند.

شست و شوی حیاط ساختمان

حیاط ساختمان یکی از اولین قسمت‌های مهم و اساسی در مجتمع های مسکونی است. و همین‌طور ورودی منزل محسوب می‌شود بنابراین بسیار مهم است که جلوه ای زیبا و تمیز داشته باشد. همانطور که گفته شد این قسمت تاثیر زیادی در حفظ زیبایی ظاهری محیط مسکونی دارد. علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری، بهبود کیفیت زندگی ساکنین را نیز به دنبال دارد.

وجود یک حیاط زیبا و دلباز و تمیز، رضایت ساکنان را به دنبال خواهد داشت و امکان استفاده ساکنین، افراد و کودکان را از این فضا فراهم می‌کند. نظافت مداوم این قسمت از مجتمع باعث ارتقای سطح بهداشت محیط می‌شود . از انتشار و انتقال عامل بیماری و میکروب به ساکنین نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

نظافت پارکینگ مجتمع

یکی از مهم‌ترین فضاهای عمومی و مشترک در ساختمان، پارکینگ‌ها هستند. این فضاها به دلیل ازدیاد در عبور و مرور و تردد همواره در معرض آلودگی های مختلفی قرار دارند. ممکن است روغن‌ریزی ماشین‌ها سطوح پارکینگ‌ها را آلوده و یا لیز کند. در مواردی انباشت زباله‌ها ممکن است فضایی نامطبوع را در پارکینگ‌ها ایجاد نماید. برای رفع تمامی موارد عنوان شده نیاز به نظافت دوره‌ای و مداوم است.

بهترین راهکارهای نظافت در ساختمان مسکونی

برای نظافت ساختمان مسکونی، استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های نظافتی بسیار مهم و حائز اهمیت است. پروسه نظافت در ساختمان یک امر حساس است و با بهداشت ساکنان مجموعه ارتباط مستقیم دارد. بنابراین بهتر است از روش های مطمئن و کارآمد استفاده کرد. در مجموع به دو روش می‌توان به نظافت یک ساختمان مسکونی پرداخت که در ادامه به معرفی آن‌ها میپردازیم:

  •  روش سنتی نظافت
  • روش مکانیزه و صنعتی نظافت

هر دو مورد ذکر شده برای نظافت مناسب هستند. اما می‌توان با مقایسه این دو، به روش برتر دست یافت.

روش های سنتی نظافت

برای تمیزکاری و حفظ بهداشت ساختمان، می‌توان از روش‌های سنتی بهره جست. در این روش تمامی کارها و امور توسط شخص و یا نیروهای خدماتی انجام می‌شود. در واقع در نظافت سنتی از هیچگونه دستگاهی برای نظافت استفاده نمی‌شود. تمامی کارها توسط تجهیزات ساده و ابتدایی همچون جارو، تی دستی و مواد شوینده معمولی صورت می‌گیرد.

تمامی تجهیزات در این روش به راحتی در دسترس هستند و می‌توان از آنها برای نظافت روزمره استفاده کرد.

روش مکانیزه نظافت

روش مکانیزه نظافت از جمله روش‌های مدرن و موثر در حفظ بهداشت و نظافت محیط است. این روش شامل استفاده از دستگاه‌های نظافت مکانیزه چون اسکرابر، جاروبرقی صنعتی، واترجت صنعتی و … است. نیروی انسانی کمترین دخالت را در این روش دارد.

مقایسه روش های سنتی و مکانیزه در نظافت آپارتمان

نظافت مجتمع مسکونی
نقش کف شوی در نظافت آپارتمان

برای تمیزکاری و پاکسازی یک مجتمع مسکونی می‌توان روش‌های مختلفی را برگزید. هر کدام از روش‌های عنوان شده دارای تفاوت‌های مهمی هستند که می‌توانند تاثیر چشمگیری در بهداشت و کیفیت زندگی ساکنان داشته باشند. که در ادامه به بیان هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

کارایی و سرعت

در روش‌های مکانیزه از دستگاه‌های نظافت صنعتی استفاده می‌شود که دارای قدرت بالا و همینطور عملکرد دقیق تری نسبت به روش های سنتی هستند و در نتیجه می‌توان سطوحی تمیز‌تر و باکیفیت بالاتر داشت. در واقع در این روش با حفظ انرژی بیشتر، نتیجه بهتر و با کیفیت‌تری گرفته می‌شود.

صرفه جویی در زمان

با استفاده از دستگاه‌های نظافت صنعتی تمامی کارها در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. و این امر باعث صرفه جویی زیادی در زمان می‌گردد. در  حالی که در روش‌های سنتی نظافت، شخص زمان زیادی را باید با نظافت تمامی قسمت‌ها اختصاص بدهد.

مدیریت مصرف آب

استفاده از اسکرابر یا همان کف شوی صنعتی به شما این امکان را می‌دهد که با مصرف مقدار تعیین شده‌ای از آب به نظافت تمامی سطوح بپردازید. همین مسئله تا حد زیادی باعث مدیریت مقدار آب مصرفی کاربر شده و از استفاده نابجا برای شست و شو می‌کاهد.

بهره گیری از شوینده های اختصاصی

در روش‌های مکانیزه دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که در پروسه نظافت بسیار کارآمد هستند. یکی از ویژگی‌های این دستگاه‌ها امکان استفاده از شوینده‌های اختصاصی است. به کارگیری این شوینده‌ صنعتی کاربر را به نتیجه‌ای مطلوب رسانده و سطوحی عاری از هرگونه آلوگی را ارائه خواهد داد.

عدم آسیب به سطوح سرامیک و سنگ ها

یکی از بزرگ‌ترین فواید دستگاه‌های نظافتی همچون زمین شوی صنعتی این است که از آسیب‌های احتمالی در حین روند نظافت ممانعت به عمل می‌آورد. دستگاه نظافتی دارای برس اختصاصی متناسب با هر سطحی است و با فشاری تعیین شده بر روی سطوح حرکت می‌کند. اما در روش سنتی کاربر ممکن است در حین نظافت به سطوح سنگی و سرامیکی خسارات جبران ناپذیری وارد کند.

عدم انتقال آلودگی به نقاط دیگر

دستگاه‌های نظافت صنعتی می‌توانند به طور همزمان به شستشو و خشک کردن سطوح می‌پردازند و این باعث عدم انتقال آلودگی از نقطه ای به نقطه دیگر می‌شود. در حالی که در روش سنتی نیروی خدماتی به راحتی می‌تواند آلودگی‌ها را به نقاط مختلف انتشار دهد.

معرفی بهترین دستگاه های نظافت آپارتمان

برای انتخاب بهترین دستگاه برای نظافت آپارتمان، عوامل زیادی موثر هستند. با توجه به این معیارها می‌توان انتخابی متناسب با نیاز کاربر داشت. این عوامل عبارتند از:

  • جنس و نوع سطوح کف
  • نوع و جنس آلودگی
  • اندازه سطح مورد نظر

با توجه به فاکتورهای عنوان شده می‌توان به انتخابی دقیق و اصولی رسید. از جمله دستگاه‌هایی که برای نظافت سطوح مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

نظافت ساختمان با اسکرابر

استفاده از اسکرابر در نظافت آپارتمان
نظافت آپارتمان

نظافت ساختمان با استفاده از کف شوی صنعتی یک روش کارآمد و موثر برای حفظ و نظافت فضاهای بزرگ ساختمان همچون طبقات، لابی یا هر سطوح صاف دیگر است. اسکرابر به دلیل قدرت بالا در نظافت و پاکسازی سطوح سرامیکی و سنگی و… قابلیت تمیز کردن سطوح گستره را در مدت زمان کوتاهی دارد. این در حالی است که اسکرابر به طور همزمان سطوح را شست و شو و خشک می‌کند بدون آنکه آلودگی‌ها را از جایی به جای دیگر منتقل کند.

این دستگاه نظافت صنعتی به راحتی می‌تواند تمامی آلودگی‌ها، ذرات گرد و غبار، مایعات و لکه‌های مختلف را از روی سطوح پر تردد پاکسازی کند. تمامی موارد عنوان شده باعث افزایش بهره وری و کاهش زمان نظافت می‌شود و علاوه بر این‌ها تا حد بسیار زیادی موجب ارتقای سطح کیفی بهداشت می‌شود.

شست و شوی محیط آپارتمان با واترجت صنعتی

نظافت ساختمان
کاربرد واترجت صنعتی در نظافت ساختمان

در نظافت آپارتمان، واترجت صنعتی می‌تواند یک دستگاه کارآمد و برای شستشوی سطوح بیرونی ساختمان و مشاعات استفاده شود. به طور معمول سطوح کف پارکینگ‌ها ممکن است در اثر ریزش مایعات مختلف روغنی اتومبیل‌ها آلوده و سیاه شوند. این ریزش‌ها با روش‌های دستی و سنتی قابل نظافت نیستند و نیاز به تجهیزاتی مثل واترجت دارند.

واترجت صنعتی با پاشش قوی فشار آب و شوینده به طور همزمان تمامی رسوبات روغنی را از روی سطح کف جدا کرده و سطحی عاری از هرگونه آلودگی را ایجاد میکند.

استفاده از واترجت‌ به دلیل قدرت بالای فشار آب، بهبود قابل توجهی در کیفیت و سرعت انجام کار نظافت به وجود می‌آورد.

پاکسازی نمای ساختمان با نماشوی

نماشوی ساختمان و نظافت مجتمع مسکونی
نظافت مجتمع مسکونی

فضای بیرونی ساختمان‌ها همواره در معرض آلودگی و گرد و غبار است. سطح دیوارها و شیشه‌ها مرتب تحت این آلودگی‌ها سیاه و غبارآلوده می‌شوند. برای پاکسازی و شست و شوی رسوبات موجود بر روی نمای بیرونی می‌توان از نماشوی صنعتی و یا شیشه شوی دستی استفاده کرد. این دستگاه ها و ابزارها به کاربر امکان نظافت تمامی نقاط مرتفع و دور از دسترس را فراهم می‌آورد.

 

اهمیت زمین شوی صنعتی در نظافت ساختمان

با توجه به تراکم بالای تردد افراد و وسایل در ساختمان‌ها، راه‌ پله‌ها، و مشاعات به سرعت کثیف و آلوده می‌شوند.بنابراین استفاده از زمین شوی صنعتی این امکان را فراهم می‌کند که لکه ها، گرد و غبار و ریزش‌های چرب و روغنی و سایر آلودگی‌ها را به طور کامل از سطوح زمینی ساختمان‌ها پاکسازی کند. بنابراین بهداشت و ظاهر تمیز و زیبایی را برای محیط ساختمان فراهم می‌کند.

این پیامد علاوه بر ایجاد زیبایی بصری در ساختمان و محیطی مطبوع در محل زندگی ساکنان مجتمع، رضایت خاطر آن‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

راهنمای خرید بهترین دستگاه های نظافت آپارتمان

شرکت توسعه صنعتی و بازرگانی ابراهیم، به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تامین و تولید کننده تجهیزات نظافت صنعتی با بیش از سی سال سابقه در زمینه ارائه تجهیزات نظافت صنعتی با بسیاری از صنایع همراه بوده و همکاری‌های گسترده‌ای داشته است.

این شرکت همچنین ارائه دهنده انواع تجهیزات نظافت خانگی نیز می‌باشد. تمامی محصولات شرکت ابراهیم علاوه بر کیفیت مطلوب، دارای ۱ سال گارانتی و ۱۵ سال خدمات پس از فروش است.

خدمات پس از فروش و تامین تجهیزات جانبی و قطعات مصرفی دستگاه‌های نظافت صنعتی از دیگر اقداماتی است که دپارتمان نظافت صنعتی ابراهیم در دستور کار خود قرار داده است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت‌ها و ویژگی‌های دستگاه‌های مختلف با کارشناسان ما در این مجموعه تماس گرفته و از مشاوره رایگان این افراد در مجموعه برخوردار شوید.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا