مقالات آموزشی

نحوه رنگ بری سطوح با استفاده از واترجت صنعتی

در محیط های شهری برای زیباسازی محوطه ها از دیوار نگاره، نقاشی و نوشته های روی دیوار استفاده می شود. پس از مدتی اگر لازم به تعویض طراحی دیوار ها باشد، از بین بردن رنگ قبلی آسان نیست. همچنین کاغذ ها و برچسب های تبلیغاتی که بر روی دیوار ها و سطوح مختلف در سطح شهر چسبانده می شوند، باید از سطح جدا شوند تا جلوه شهر به هم نریزد. این کار نیز، عملی زمان بر بوده و به آسانی انجام نمی شود. برخی سطوح نیز نیاز به تعویض رنگ دارند و یا به دلیل پوسیدگی رنگ پیشین نیاز به رنگ مجدد دارند در این حالت نیز باید رنگ قبلی به طور کامل برداشته شود. چنین کارهایی باید بدون آسیب رسیدن به سطح و با کیفیت و دقت بالا در کمترین زمان انجام شود. بدین جهت استفاده از دستگاه واترجت صنعتی راهکاری با کارایی بالا خواهد بود.

 

معرفی دستگاه واترجت صنعتی

دستگاه شوینده پرفشار که با نام واترجت صنعتی نیز معروف است با تبدیل آب فشار معمولی ورودی، به آب فشار بالا در خروجی توانایی شستشوی آلودگی های عمیق را دارد. با استفاده از واترجت می توان با فشار بالای آب، در کمترین زمان ممکن، آلودگی ها و حتی رسوبات عمیق موجود در سطح را به خوبی جدا نماید. بسیاری از امور شستشو به وسیله این دستگاه کارآمد، آسان شده است. صرفه جویی در مصرف آب یکی دیگر از مزایای استفاده از این دستگاه ها می باشد.

 

حذف رنگ از سطح با واترجت

حذف رنگ از روی سطوح و دیوار ها به روش های معمول کاری بس زمان بر است و نیاز به حوصله بسیار زیادی دارد. متخصصان و افراد حرفه ای برای رنگ بری سطوح از شوینده پرفشار استفاده می کنند. واترجت دارای یک پمپ فشار قوی است که آب را با فشار بالا به سطح پاشش می نماید. استفاده از این دستگاه برای شستشوی رنگ این کار را بسیار آسان نموده و دستگاهی ایده آل می باشد. در این روش کاربر می تواند با آرامش کامل رنگ بری را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهد.

 

شناخت جنس سطح و نوع رنگ

حذف رنگ و نقاشی از سطوح، مستلزم شناخت سطح و انتخاب دستگاه مناسب می باشد. شناسایی سطح زیرین و استفاده از واترجت متناسب با آن باعث می شود علاوه بر این که رنگ بری با کیفیت و سرعت لازم انجام گردد، به سطح زیرین نیز آسیبی وارد نگردد. برای برخی سطوح متخلل قبل از استفاده از واترجت صنعتی ، پیشنهاد می شود حلال شیمیایی به کار رود. برای سطوح در بناهای قدیمی به دلیل حساس بودن و جلوگیری از تخریب احتمالی، از روش ترمیمی یعنی استفاده از برس نرم به همراه واترجت استفاده می شود. سطوح بتنی که با اسپری نقاشی شده اند، با فشار کاری ۴۰ بار به خوبی پاک می شوند. برای شستشوی رنگ از دیوار آجری، واترجت باید دارای فشار کاری ۱۳۰ تا ۲۰۰ بار باشد که عملیات بتواند به خوبی انجام شود. برای زدودن رنگ از سطوح چوبی واترجت باید دارای فشار پایین و در حدود ۲۰ تا ۳۰ بار باشد. رعایت فاصله مناسب نیز از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. گام بعدی شناخت نوع رنگ می باشد. رنگ هایی مانند رنگ روغنی، رزین های مصنوعی و آلکیدس از جمله رنگ های مخصوص برای نقاشی دیوار ها می باشند.

 

زمان مناسب برای حذف رنگ از سطوح

برای حذف رنگ دیوار نگاره ها با استفاده از واترجت، دمای هوا باید به گونه ای باشد که برای ۲-۳ ساعت شرایط برای خشک شدن مناسب باشد. در صورتی که دمای هوا زیر صفر باشد، سطح فرصت کافی برای خشک شدن نخواهد داشت و یخ خواهد زد. چنین شرایطی می تواند به سطح و دیوار ساختمان ها آسیب برساند. بنابراین قبل از آغاز کار باید به دمای محیط و ۳ ساعت بعد از آن توجه نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا