مقالات آموزشی

کاربرد مکنده صنعتی در صنایع داروسازی

صنایع داروسازی ، اهمیت بسیار ویژه ای به رعایت استاندارد های بهداشتی و ایمنی می دهند. این صنایع که در سال های اخیر پیشرفت چشم گیری در زمینه تولید دارو داشته اند، برای تولید محصولات با کیفیت تحت شرایط بهداشتی مناسب، نیاز است تا از انتشار آلودگی و گرد و غبار در محیط جلوگیری شود. دستگاه مکنده صنعتی و غبار گیر با حذف این آلودگی ها ، شرایط ایمنی را برای تولید دارو فراهم می کند.

معرفی دستگاه مکنده صنعتی و غبارگیر

مکنده صنعتی برای داروسازیدستگاه مکنده صنعتی، در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود که همگی دارای عملکرد تقریبا یکسانی هستند. پمپ مکش دستگاه ، وظیفه ایجاد خلا در مخزن و فیلتر عهده دار به دام انداختن ذرات ریز و جلوگیری از بازگشت آن ها به محیط می باشد. تفاوت جاروبرقی ها عمدتا در جنس مخزن، نوع فیلتر، نوع پمپ و موتور است.

 

 

 

 

ضرورت بکارگیری مکنده در صنایع داروسازی

در محیط فرآیند تولید و بسته بندی دارو در صنعت داروسازی ، آلودگی ها و گرد و غباراتی وجود دارد که باید بطور کامل بر طرف شوند. آلوده شدن دارو ها می تواند منجر به تولید یک محصول بی کیفیت شود که اثربخشی مطلوبی برای بیمار ندارد. همچنین مواد پودری که حین فرآیند تولید ایجاد می شوند ، با قرار گرفتن بر روی دستگاه ها ، می توانند در عملکرد دستگاه اختلال بوجود آورند. با استفاده از جاروبرقی صنعتی ، محیط ایمن و بهداشتی برای کارکنان و تولید محصولات با کیفیت ایجاد می گردد.

 

ویژگی های مکنده صنعتی کارآمد برای صنعت داروسازی

مکنده صنعتی داروسازیجاروبرقی که برای صنایع داروسازی استفاده می شود، برای نظافت سطوح ، غبارگیری و پاکسازی خط تولید از مواد پودری بکار می آید. بعضی از مدل های این دستگاه ، با قابلیت ضد انفجاری ، امکان جمع آوری مواد سمی یا اشتعال زا را فراهم می نمایند. قدرت مکش و سرعت مکش بالا از ویژگی های مهم جاروبرقی مورد استفاده در صنایع داروسازی است که موجب می شود ، ذرات بطور کامل و  بلافاصله از نقطه تولید جمع آوری شوند. سیستم فیلتراسیون این مکنده ها نیز قدرتمند بوده و گرفتگی و تعویض فیلتر را به تاخیر می اندازد. سهولت کاربری و انتقال آسان به مکان مورد نظر و سطح صدای پایین از دیگر مزایای مکنده مناسب صنایع داروسازی می باشد.

 

 

 

انتخاب مکنده صنعتی مناسب برای صنایع داروسازی

انتخاب مکنده صنعتی مناسب برای صنایع تولید کننده دارو به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع نیاز کاربر ، تجهیزات ایمنی مورد نیاز و سطح استاندارد محیط از جمله این عوامل هستند.

فیلتراسیون :

فیلتر جاروبرقیموادی که در صنایع داروسازی باید جمع آوری شوند، ذرات ریز و پودری هستند. بنابراین فیلتر جاروبرقی در این محیط ها باید دارای سطح مقطع بالایی باشد. استفاده از فیلتر ایمنی هپا نیز در جلوگیری از بازگشت ذرات به محیط موثر است. فیلتر هپا ، ذراتی به کوچکی یک دهم میکرون را به دام می اندازد.

مدت زمان عملکرد :

جاروبرقی ها بر اساس مدت زمان عملکرد به دو دسته مداوم کار و غیر مداوم کار تقسیم می شوند. اگر در صنعت داروسازی ، فرآیند ها بصورت دائمی و ۲۴ ساعته باید انجام گیرد، جاروبرقی باید از نوع دائم دار باشد. استفاده از این دستگاه ، سبب جمع آوری مداوم ذرات از روی خط تولید و عدم توقف فرآیند می شود.

ثابت یا متحرک :

برای سهولت در فرآیند نظافت سطوح و خط تولید، جاروبرقی مرکزی گزینه مناسب تری به حساب می آید. این دستگاه در یک مکان مناسب نصب می شود و با لوله کشی در بخش های مختلف خط تولید قابل استفاده خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا