مقالات آموزشی

آیا دستگاه کارواش ضرر دارد ؟

تمیز نگه‌داشتن خودرو علاوه بر زیبایی از یک منطق اقتصادی نیز برخوردار است. یک خودرو با رنگ خراب و محو شده و یا آفتاب سوختگی قطعا در هنگام فروش قیمت پائین‌تری از همان خودرو با ظاهری مرتب و زیبا دارد. سوالی که اکنون با آن مواجهیم این است که یک خودرو هر چند وقت یک‌بار به نظافت و شستشو احتیاج دارد؟ آیا بهتر است آن را در خانه یا حیاط بشوئیم یا حتما به کارواش ببریم؟ آیا دستگاه کارواش ضرر دارد یا استفاده از کارواش صنعتی و اتوماتیک بهتر از کارواش خانگی است؟ در این مقاله می‌کوشیم به این سوالات پاسخ دهیم و بهترین روش و یا نکاتی را که باعث دوام و حفظ ظاهر زیبای خودرو در هنگام شستشو می‌شود یادآوری کنیم.

اهمیت نظافت و شستشوی خودرو

اکثر وسایل نقلیه حداقل دو لایه پوشش محافظ روی بدنه فلزی دارند. پوشش شفاف و پوشش رنگ. وظیفه این دو پوشش علاوه بر حفظ زیبائی، محافظت از یکپارچگی فریم فلزی و اجزای آن است. روکش‌های خودروی که در مرحله آخر آماده‌سازی بدنه در کارخانه بر روی ماشین اعمال می‌شود، آستر شفاف و بادومی است که در شرایط عادی حداقل ده سال دوام می‌آورد. اما برای حفظ این شفافیت، چند بار باید ماشین خود را بشویید؟ هیچ پاسخ قطعی و مشخصی وجود ندارد. وسایل نقلیه‌ای که در فضای باز و زیر درختان شیره پارک شده‌اند باید به دفعات تمیز شوند.

خودروهایی که در نزدیکی خطوط ساحلی و نزدیک دریا کار می‌کنند، در معرض فضولات پرندگان‌اند، و ماشین‌های نزدیک به مناطق کشاورزی یا صنعتی که روی نمک جاده رانده می‌شوند، نیاز به تمیز کردن مکرر دارند. اگر روکش شفاف خودرو آسیب ببیند، لایه رنگ همچنان می‌تواند از بدنه فلزی محافظت کند، اما ترک‌ها و خراش‌های روی پوشش شفاف اجازه می‌دهد تا آب به لایه رنگ نفوذ کند و در نتیجه به مرور زمان آسیب می‌بیند. علاوه بر این، خراشیدگی، بریدگی یا آسیب به پوشش شفاف ممکن است آسیب دیدگی روی پوشش رنگ را آسان‌تر کند، که خطر زنگ زدگی یا خراب شدن قاب و قطعات فلزی را افزایش می‌دهد.

این به این دلیل است که خاک، گرد و غبار، نمک، شیره درختان و حتی فضولات پرندگان می‌توانند باعث خراشیدگی یا آسیب به پوشش شفاف و رنگ خودرو شوند و در نهایت باعث می‌شوند که آب به زیر سطح نفوذ کند. تراوش آب می‌تواند باعث حرکت، ترک خوردن، یا حتی حباب شدن و برآمدگی پوشش رویه شود.

در نهایت، این سطوح محافظ به اندازه‌ای در معرض خطر قرار می‌گیرند که اجازه می‌دهند آب مستقیماً روی قاب فلزی
قرار گیرد و با سایر قطعات فلزی تماس برقرار کند. نه تنها آب به بدنه نفوذ می‌کند، بلکه پوشش شفاف شل یا برجسته شده و در واقع می‌تواند آب را در زیر رنگ به دام بیاندازد و بعد از مدتی بدنه زنگ بزند. همچنین موادی مانند نمک و اسید حاصل از فضولات پرندگان نیز می‌توانند در زیر سطح و پوشش محافظ نفوذ کرده و آسیب بیشتری به فلز بدنه وارد کنند. بنابراین شستشوی مکرر و به موقع خودرو ضروری است.

آیا کارواش اتوماتیک ضرر دارد

آیا دستگاه کارواش ضرر دارد

یکی از راه‌های شستشو که نسبتا کم‌هزینه است و در زمان هم صرفه‌جویی می‌کند، استفاده از دستگاه کارواش است. انواع کارواش اتوماتیک را می‌توانید از طریق شرکت ابراهیم بررسی و تهیه کنید. اما باید بدانیم آیا دستگاه کارواش آسیب می‌رساند؟ آیا بهینه‌ترین روش شستشو استفاده از این دستگاه است یا خیر؟ به موارد منفی‌ای که ممکن است در اثر استفاده ناصحیح از کارواش رخ دهد اشاره می‌کنیم:

ایجاد خراش‌ها و تراشه‌های کارواش

رنگ ماشین شما در کارواش و خصوصا کارواش اتوماتیک در معرض خطر است. در حالی که کارواش‌های خودکار جدیدتر دارای برس‌های درجه یک و نرم هستند تا خطر آسیب‌دیدگی به بدنه را به حداقل برسانند، اما ممکن است شما فرد بدشناسی باشید که ماشین‌تان آسیب می‌بیند. تعداد زیادی وسیله نقلیه می‌توانند در روز از کارواش اتوماتیک عبور کنند. در نتیجه، آلاینده‌های هر خودرو می‌تواند وارد برس‌ها یا پارچه‌های نرم شوند. اگر این شن و کثیفی به ماشین شما منتقل شود، خراش‌های قابل مشاهده‌ای برجا می‌گذارد. توجه داشته باشید، بین انتقال رنگ با خراش رنگ تفاوت وجود دارد. دومی ایجاد بریدگی یا فرورفتگی روی رنگ ماشین شما است.

به ویژه، خراش‌ها و تراشه‌های کارواش می‌تواند در فصل زمستان که نمک و شن در جاده‌های یخ زده بر روی بدنه خودرها باقی می‌ماند ، مشکل ساز شود. اگر از کارواش برای از بین بردن شن‌های جاده از روی ماشین خود استفاده می‌کنید، احتمالا همین فکر به ذهن چند نفر دیگر نیز رسیده است. اگر برس‌ها به درستی تمیز و نگهداری نشوند، ممکن است در هنگام شستشو به ماشین آسیب برسد. اگر می‌خواهید از رنگ خودرو محافظت کنید، کارواش دستی مخصوصا با استفاده از فناوری تمیز کردن با بخار، جایگزین بهتری است.

باقی ماندن آثار برس‌های چرخشی

علائم چرخش یکی دیگر از آسیب‌های رایج رنگ خودرو است که به راحتی در کارواش رخ می‌دهد. برس‌های سفت چرخان می‌توانند در از بین بردن کثیفی از ماشین شما کار بزرگی انجام دهند، اما همچنین می‌توانند علائم چرخشی قابل توجهی را روی سطح شفاف ماشین شما بر جای بگذارند. در مقایسه با رنگ‌های سفید یا روشن‌تر، اثر برس‌های چرخان در اتومبیل‌های مشکی، آبی تیره و سایر خودروهای تیره‌رنگ بیشتر به چشم می‌آید. اگر متصدیان کارواش نیز در هنگام خشک کردن ماشین از یک حوله خشن یا کثیف پس از شستن استفاده کنند، علائم بیشتری ممکن است بر روی رنگ باقی بماند. بهترین راه برای جلوگیری از آثار چرخشی و خط و خش در کارواش این است که هنگام استفاده از مواد، ابزار یا قطعاتی که با ماشین شما تماس فیزیکی برقرار می‌کند، مراقبت بیشتری داشته باشید.

ایجاد علائم آشکار لکه‌های آب

لکه‌های آب روی رنگ واقعاً می‌تواند ظاهر صیقلی ماشین تازه شسته شده شما را کاهش دهد. این مشکلی است که عموماً در ماه‌های تابستان رخ می‌دهد و می‌تواند هنگام شستن ماشین در زیر نور مستقیم خورشید ایجاد شود. قطرات آبی که در هوای گرم به سرعت خشک می‌شوند، لکه‌ها و علائم بدی را روی سطح ماشین شما بر جای می‌گذارند. خشک کردن ماشین با دست و با یک حوله میکروفایبر نرم و تمیز ممکن است مستلزم تلاش بیشتری باشد، اما به حفظ رنگ شما در شرایط بهتر کمک می‌کند. استفاده از یک پوشش مومی با کیفیت بالا به عنوان یک مانع محافظ می‌تواند از لکه‌های آب و آسیب نور خورشید به رنگ خودرو جلوگیری کند.

آیا دستگاه کارواش ضرر دارد

آسیب های تدریجی کارواش خانگی به بدنه خودرو

شاید استفاده از یک کارواش اتوماتیک را به جهت سرعت و صرفه‌جویی در زمان ترجیح دهید اما واقعیت این است که کارواش اتوماتیک می‌تواند در طول زمان به خودروی شما اسیب برساند. این آسیب چگونه رخ می‌دهد؟ پاسخ ساده است. برس‌های مورد استفاده در شستشوی اتوماتیک معمولاً به درستی نگهداری نمی‌شوند و بنابراین خراش‌های ریز عمیقی روی سطح خودرو ایجاد می‌کنند که به آن علائم چرخشی نیز می‌گویند. علائم چرخش ممکن است تنها پس از یک بار استفاده هم ظاهر شوند، اما به مرور زمان، پس از شستشوی مکرر، و در نهایت باعث کدر شدن رنگ خودرو می‌شود.

آسیب به موتور بر اثر شستشوی دائم خودرو

آیا دستگاه کارواش ضرر دارد و می‌تواند به موتور شما آسیب برساند؟ پاسخ مثبت است. هرگز نباید هنگام شستشوی خودرو موتور را روشن رها کنید. این به این دلیل است که برخورد آب سرد پر فشار به موتور داغ و وارد شدن به اجزای الکتریکی در حین فعال بودن آن‌ها می‌تواند منجر به ترک خوردن بلوک، سرسیلندر، رادیاتور و یا موارد دیگر شود.

چگونه به طور ایمن خاک را از ماشین خود پاک کنید؟

بنابراین بهترین جایگزین برای صاحبان پرمشغله خودرو که به دنبال تمیزی آن هستند چیست؟ چگونه از آسیب‌های احتمالی در امان بمانیم؟ هیچ چیزی بهتر از شستن ماشین توسط خود فرد نیست. اگر شما یک دستگاه کارواش و یا واترجت صنعتی آب سرد در خانه دارید، می‌توانید به راحتی و با کیفیت بهتری از آن‌چه که در کارواش‌های متداول خودرو را تمیز می‌کنند، ماشین خود را بشوئید. البته لازم است دو نکته را یادآوری کنیم. در هنگام استفاده از دستگاه کارواش مطمئن شوید که دستگاه شما به ورودی آب کافی متصل شده است و هیچ‌گاه دستگاه بدون آب فعالیت نکند. ثانیا برای شستشوی خودرو حتما از آب برای زدودن آلودگی‌ها و شستشوی کف موجود بر روی خودرو استفاده کنید.

باقی ماندن مواد شوینده بر روی بدنه خودرو می‌تواند موجب آسیب به رنگ شود. همچنین اگر از پارچه‌ای تمیز، نرم و محصولات تمیزکننده با کیفیت بالا استفاده می‌کنید، می‌توانید از بسیاری از آسیب‌هایی که کارمندان کارواش با بی احتیاطی به خودروها وارد می‌کنند جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید ماشین خود را برای مدت طولانی تمیز نگه دارید، بدون اینکه کثیفی‌ها به رنگ ماشین بچسبد، استفاده از یک پوشش سرامیکی ضروری است. این محصولات معمولاً دارای خواص آب‌گریز هستند که به کپسوله شدن و شستشوی کثیفی در هنگام بارندگی کمک می‌کنند.

در این مقاله از این صحبت کردیم که آیا دستگاه کارواش ضرر دارد یا خیر و چه کارواشی مناسبت است. اگر به کارواش اشتباهی مراجعه کنید، در معرض خطر آسیب شستشوی خودرو قرار می‌گیرید. تجهیزات منسوخ، برس‌های خشن، آب با فشار بالا، فوم‌ها و صابون‌های تمیزکننده با مواد شیمیایی سنگین، سیستم‌های نوار نقاله یا روش‌های تمیز کردن بی‌دقت می‌توانند منجر به خراشیدگی بدنه یا آسیب‌های بدتری شوند. فصول مختلف نیز می‌توانند به طور غیرمستقیم مشکلاتی را برای شستشوی خودرو ایجاد کنند. در هنگام شستشو حتما در مصرف آب صرفه‌جویی کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا