مقالات آموزشی

نکات ایمنی کار با دستگاه کارواش

یکی از ابزارهای نظافت صنعتی که از فشار بالای آب برای نظافت انواع سطوح استفاده می کند دستگاه واترجت صنعتی یا کارواش می باشد. واتر جت ها در مدل های متنوعی تولید شده که عمدتا در فشار کاری، منبع تغذیه و دمای آب خروجی تفاوت دارند. دستگاه های با فشار پایین جهت انجام امور شستشوی روزانه و مدل های با فشار بالا برای امور تخصصی چون تخریب بتن و لایه برداری استفاده می شوند.

دستگاه های واترجت در محیط های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی استفاده شده و نحوه بکارگیری صحیح و ایمن آن ها دارای اهمیت است. توجه دقیق به این امر، بازدهی کار را افزایش داده و موجب جلوگیری از خطرات احتمالی می شود. به همین دلیل قصد داریم در ادامه نکات ایمنی کار با انواع کارواش را به اختصار شرح دهیم.

نکات ایمنی کار با کارواش خانگی

کار با انواع کارواش خانگی می تواند راهی مناسب و مقرون به صرفه برای حفظ تمیزی وسیله نقلیه، حیاط، دیوارها و هر جایی که نیاز به شستشو دارد، باشد. با این حال، مهم است که ایمنی را در نظر داشته باشید تا از خود محافظت کرده و از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری کنید. این موارد به حفظ سلامت و ایمنی کاربر و افراد حاضر در اطراف دستگاه و همچنین افزایش طول عمر واتر جت کمک می نماید. این نکات می تواند در ارتباط با پر فشار بودن آب خروجی، شلنگ فشار قوی، منبع تغذیه، خطرات برق گرفتگی و دیگر موارد باشد. در ادامه چند نکته ایمنی برای کار با کارواش خانگی را برایتان آورده ایم:

توجه به دستورالعمل های محصول

قبل از استفاده از هر محصول، دستورالعمل های ارائه شده را به طور کامل بخوانید. انواع کارواش خانگی دارای احتیاطات ایمنی خاص و دستورالعمل های استفاده توصیه شده می باشند.

پمپ و فیلترها را بررسی کنید

پمپ دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند و هیچ صدای عجیبی ایجاد نمی کند. برای حفظ جریان مناسب آب و جلوگیری از گرفتگی فیلترها را مرتباً تمیز یا تعویض کنید.

منبع تغذیه کارواش

منبع تغذیه واتر جت ها از دو طریق جریان برق یا سوخت فسیلی تامین می شود. واتر جت های دیزلی یا بنزینی با مصرف سوخت خود، آلاینده هایی را تولید می نمایند. در نتیجه این دستگاه ها موجب تجمع حجمی از گاز های سمی مونو اکسید کربن در محیط می شوند. بنابراین واترجت های دیزلی و بنزینی، می بایست در محیط های رو باز استفاده گردند. البته اگر سوخت های پاک در این واترجت ها بکار رود، می توان از آن ها در محیط های سر پوشیده بهره برد. نکته دیگر در ارتباط با سوخت گیری مجدد دستگاه می باشد. از آنجاییکه موتور جت واش در حین استفاده داغ می شود، در صورت اتمام سوخت در حین عملیات، می بایست صبر کرد تا موتور خنک شده و سپس اقدام به سوخت گیری نمود.

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با کارواش

انتخاب مکانی امن هنگام کار

از نکات ایمنی هنگام استفاده از واتر جت ها می توان به قرار دادن دستگاه بر روی یک سطح صاف و غیر لغزنده، محکم کردن جای پا به دلیل فشار معکوس دستگاه و باز کردن شیر ورودی آب واتر جت قبل از روشن کردن آن اشاره نمود. همچنین می بایست از بسته بودن نازل شستشو تفنگی در زمان عدم استفاده از واترجت اطمینان حاصل کرد. پس از پایان عملیات نیز بهتر است ماشه تفنگی فشار داده شود تا آب های اضافی باقی مانده در دستگاه تخلیه شود. با این کار از آسیب به بخش های داخلی واترجت جلوگیری می شود.

از وسایل ایمنی مناسب استفاده کنید

استفاده از تجهیزات ایمنی در حین استفاده از واتر جت ها می تواند به حفظ کاربر در برابر خطرات احتمالی کمک نماید. کلاه ایمنی، عین محافظ برای جلوگیری از پرتاب ذرات به چشم در حین شستشو، گوشی محافظ، ماسک، لباس عایق حرارت در حین استفاده از واترجت آب گرم، دستکش و کفش جلو بسته لاستیکی از تجهیزات جانبی قابل استفاده در حین کار با دستگاه های واتر جت می باشد.

از استفاده از مواد شیمیایی پرخطر پرهیز کنید

محلول های پاک کننده سازگار با محیط زیست یا ملایم را انتخاب کنید که هم برای ماشین شما و هم برای محیط زیست بی خطر هستند. مواد شیمیایی پرخطر می توانند برای سلامتی شما مضر بوده و همچنین می توانند به رنگ خودرو و سایر سطوح آسیب برسانند.

تعمیر شلنگ فشار قوی کارواش

شلنگ فشار قوی بخش مهمی از دستگاه واتر جت صنعتی می باشد که توانایی بالایی در تحمل فشار آب خروجی از پمپ دارد. اولین نکته در مورد این قسمت از دستگاه، آسیب های احتمالی آن می باشد. در صورتیکه به هر دلیل آسیبی بر روی شلنگ ایجاد شود، می بایست از تعمیر آن خودداری نموده و یک شلنگ جدید خریداری نمود. این شلنگ ها عموما از پوشش فولاد بافت تهیه شده و توانایی بالایی در تحمل فشار دارند. نکته دیگر در مورد این شلنگ ها، جمع کردن شلنگ بعد از هر بار استفاده می باشد. پیچ خوردن شلنگ می تواند موجب کاهش فشار آب خروجی و استهلاک آن شود.

در مورد تجهیزات الکتریکی احتیاط کنید

اگر از ابزارها یا تجهیزات برقی استفاده می کنید، مانند واشر فشار یا جاروبرقی، مطمئن شوید که در شرایط کار خوب هستند و به درستی با آنها کار می کنید. سیم های برق را از منابع آب دور نگه دارید تا از هرگونه خطر برق گرفتگی جلوگیری شود.

مراقب سطوح لغزنده باشید

سطوح مرطوب ممکن است لغزنده شوند، بنابراین هنگام جابجایی در محل کارواش منزل خود محتاط باشید. برای ایجاد کشش بیشتر و به حداقل رساندن خطر لغزش، استفاده از تشک یا فرش ضد لغزش را در نظر بگیرید.

توجه به آب پر فشار خروجی

دستگاه های واترجت، بعلت بهره مندی از یک پمپ فشار قوی، آب را با فشار بالا به بیرون می فرستند. این آب پر فشار، قدرت از بین برندگی بالایی را فراهم می آورد اما در صورت عدم توجه به نکات ایمنی باعث آسیب یا خطراتی می شود. نکته اول در این زمینه رعایت فاصله مناسب محل استفاده از دستگاه با افراد در حال عبور می باشد. آب پر فشار در صورت خطای کاربر و پاشش به سمت افراد می تواند آسیب هایی را ایجاد نماید. بنابراین قبل از روشن نمودن دستگاه، کاربر می بایست بطور کامل نقاط مورد نظر جهت شستشو را بررسی نماید تا از پرتاب شدن اجسام یا احتمال پاشش آب به افراد آگاهی یابد. عدم حضور کودکان در محل شستشو نیز در جلوگیری از آسیب های احتمالی موثر است. نکته دوم عدم استفاده از آب پر فشار جهت هل دادن یا جابجا کردن اجسام می باشد. همچنین نکته آخر در این زمینه، پاشش نکردن آب پر فشار بر روی بدنه واترجت به حساب می آید. این کار می تواند سبب بروز خرابی ها و مشکلات می شود.

خطرات برق گرفتگی هنگام کار با واتر جت برقی

از اعمال بیش از حد خودداری کنید

شستشوی خودرو می تواند از نظر فیزیکی سخت باشد، به خصوص اگر به صورت دستی وسیله نقلیه خود را تمیز یا خشک کنید. در صورت نیاز استراحت کنید، هیدراته بمانید و مراقب محدودیت های بدن خود باشید تا از هر گونه فشار یا آسیب جلوگیری کنید.

خطرات برق گرفتگی هنگام کار با واتر جت برقی

نکته اول در ارتباط با خطرات احتمالی ناشی از برق گرفتگی هنگام استفاده از واترجت برقی ، عدم پاشش آب در مسیر پریز برق می باشد. کاربر می بایست در حین نظافت دقت کند که آب در مسیر پریز برق پاشش نشود تا از آسیب های ناشی از برق گرفتگی جلوگیری شود. در صورت نیاز به استفاده از سیم سیار جهت پاشش آب به نقاط دوردست، می بایست به نکات ایمنی توجه نمود. اول اینکه باید از روکش های مقاوم ضد آب برای سیم سیار استفاده نمود و دوم اینکه، کابل برق در دورترین فاصله از آب پاشش شده و آب های جاری شده قرار گیرد. همچنین در واتر جت برقی به دلیل قرا گرفتن آب و جریان برق در کنار هم، می بایست از سالم بودن کابل و پریز برق اطمینان حاصل نمود. هیچگاه نباید دستگاهی که کابل آن دچار آسیب شده، روشن شود. همچنین وجود یک مدار قطع کن جریان الکتریکی در این شوینده های فشار قوی ضروری است.

کودکان و حیوانات خانگی را دور نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که کودکان و حیوانات خانگی در فاصله ایمن از محل شستشوی ماشین هستند. مواد شیمیایی، تجهیزات الکتریکی و وسایل نقلیه در حال حرکت می توانند برای آنها خطر ایجاد کنند، بنابراین حفظ یک محیط امن ضروری است.

از تکنیک‌های بلند کردن مناسب استفاده کنید

اگر نیاز به جابجایی وسایل سنگین یا بلند کردن وسایل دارید، از تکنیک‌های بلند کردن مناسب استفاده کنید تا از وارد آمدن فشار به کمر یا ایجاد آسیب‌های دیگر جلوگیری کنید. با پیروی از این نکات ایمنی، می توانید تجربه ای مطمئن و کارآمد را در حین کار با کارواش خانگی تضمین کنید.

نحوه عیب یابی دستگاه کارواش و شناسایی خطرات

عیب یابیکارواش خانگی را می توان از چندین زاویه دید. قطعات باید در دوره های مناسب تعویض شوند زیرا هر اقلام دارای طول عمر از پیش تعیین شده است. بنابراین زمان برای عیب یابی تجهیزات شستشوی بسیار مهم است. هنگام عیب یابی دستگاه کارواش، به یاد داشته باشید که آن را به درستی و طبق قوانین انجام دهید تا از آسیب بیشتر به سایر اجزای دستگاه جلوگیری شود. به طور کلی، اگر بخواهیم در بهبود عملکرد دستگاه سهیم باشیم، بازبینی مکرر و روتین قطعات مختلف از جمله موتور، پمپ و سایر عناصر ضروری است. چرا که تشخیص مشکلات واترجت صنعتی باعث صرفه جویی در هزینه و آرامش خاطر شما می شود. شما میتوانید جهت انتخاب بهترین دستگاه کارواش با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

جمع بندی

کارواش ها به دلیل ظرفیت زیاد و انعطاف پذیری خود در پاسخ به عوامل مختلف محیطی، قادر به انجام وظایف مختلفی هستند. با توجه به گستردگی کاربردهای واتر جت و همچنین تعداد دفعات استفاده از آنها در محیط های تجاری، صنعتی و مسکونی، استفاده مناسب از آنها و رعایت احتیاط های ایمنی بسیار مهم باشد. اگرچه بیشتر واترجت ها بر اساس یک اصل مشابه عمل می‌کنند، اما هر یک دارای دستورالعمل‌های ایمنی منحصربه‌فردی بر اساس ویژگی‌های خود هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا