مقالات آموزشی

عوامل موثر بر سیستم مکش دستگاه اسکرابر صنعتی

تمامی مدل های دستگاه های اسکرابر دارای سامانه مکش هستند که یکی از مهم ترین بخش ها به شمار می آید. وجود سیستم مکش در اسکرابرهای یک ویژگی منحصر به فرد بوده و یکی از دلایل اصلی استفاده از این دستگاه ها می باشد. به کار بردن روش های دستی یعنی سطل آلودگی از محلی به محل دیگر منتقل می شود و این آلودگی برای مدت های طولانی در محیط باقی می ماند. هم چنین با استفاده تی دستی سطح به کندی خشک شده و گاهی لازم است از یک تی خشک استفاده گردد. از همین رو امروزه دستگاه های اسکرابر صنعتی طرفداران بسیاری زیادی پیدا کرده اند زیرا علاوه بر شستشوی با کیفیت سطوح، به دلیل دارا بودن سیستم مکش آب، مواد شوینده و آلودگی های باقی مانده را به طور کامل جمع آوری نموده و از محیط حذف می کند که در نتیجه آن کیفیت تمیزی سطوح کف چندین برابر افزایش می یابد.

اهمیت کارایی سیستم مکش اسکرابر صنعتی

سیستم مکش اسکرابر صنعتی
سیستم مکش اسکرابر صنعتی

با توجه به کارکرد گسترده دستگاه اسکرابر در محیط های مختلف و قیمت زمین شوی صنعتی، این دستگاه به عنوان سرمایه نظافتی مجموعه به شمار می آید. اگر سامانه مکش زمین شوی صنعتی دچار مشکل شود و در عملکرد آن اختلال به وجود آید از کیفیت نهایی نظافت کاسته شده و خطر لغزندگی افراد حاضر در محیط را به همراه دارد. سیستم مکش اسکرابر از یک موتور مکنده، تی لاستیکی و شلنگ مکش تشکیل می گردد. موتور مکنده درون مخزن دستگاه اسکرابر صنعتی خلأ به وجود می آورد و به دلیل اختلاف فشار، آب جمع آوری شده توسط تی لاستیکی تعبیه شده در عقب کفشوی از طریق شلنگ به داخل مخزن آب کثیف انتقال می یابد. چنان چه موتور مکنده سالم باشد و وضعیت قرار گیری تی بر روی زمین در حالت نرمال قرار داشته باشد، عوامل مختلفی می تواند عملکرد بهینه سیستم مکش را تحت تأثیر قرار دهد که به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

عملکرد نامطلوب شلنگ مکش

عملکرد نامطلوب شلنگ مکش
عملکرد نامطلوب شلنگ مکش

شلنگ مکش اسکرابر صنعتی وظیفه انتقال آب و آلودگی را به مخزن آب کثیف بر عهده دارد و اگر کارکرد مناسبی نداشته باشد سبب تضعیف قدرت مکش دستگاه می گردد. برخی از دلایل عدم کارکرد مطلوب شلنگ مکش عبارت اند از:

اتصال نامناسب شلنگ به تی

اگر اتصال شلنگ و تی کفشوی به صورت نادرست باشد، جریان هوا قطع شده و در نتیجه مکش صورت نمی گیرد.

وجود نشتی و سوراخ

هر نوع پارگی، سوراخ و روزنه ای که در شلنگ وجود داشته باشد، مانع از مکش پر قدرت دستگاه خواهد شد.

اتصال نامناسب شلنگ و مخزن آب کثیف

اتصال نادرست شلنگ مکنده و مخزن اسکرابر صنعتی عملکرد مکش را با اختلال مواجه می کند.

گرفتگی شلنگ

استفاده از دستگاه کف شوی صنعتی بر روی سطوحی که آلودگی بالا و یا زباله های بزرگ دارند، می تواند سبب ایجاد گرفتگی در شلنگ مکش شود که مجرای عبور جریان هوا را می بندد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل بررسی شلنگ اسکرابر صنعتی پس از هر بار استفاده از دستگاه، مؤثر خواهد بود.

عملکرد نامطلوب تی

عملکرد نامطلوب تی
عملکرد نامطلوب تی

تی لاستیکی از مهم ترین اجزای سیستم مکش می باشد و مختل شدن عملکرد آن کیفیت کارکرد زمین شور صنعتی را کاهش می دهد. عملکرد نامناسب تی می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

تماس نداشتن کامل تی با سطح زمین

اگر تی به طور کامل با زمین تماس نداشته باشد، فاصله به وجود آمده باعث می شود آب و آلودگی ها به خوبی جمع آوری نشود، آب آلوده روی سطح زمین باقی مانده و رد ناخوشایند بر جای می گذارد.

فرسایش تی لاستیکی

تی لاستیکی اسکرابر صنعتی یک قطعه مصرفی است که بر اثر استفاده مداوم استهلاک پیدا می کند. تی های فرسوده و پاره توانایی لازم برای جمع آوری آب را ندارند و باید تعویض گردند. تی ها به راحتی تعویض می شوند و با بررسی مداوم آن ها شرایط مکش بهینه دستگاه فراهم می گردد.

آلودگی لاستیک تی

در هنگام استفاده از اسکرابر همواره احتمال باقی ماندن ذرات آلودگی و پسماندها در تی وجود دارد و انباشته شدن آن ها بر روی هم مکش دستگاه شستشوی زمین را کم می کند. بنابراین باید پس از هر بار به کارگیری کف شور تی آن نظافت شود و آلودگی های باقی مانده در آن از میان برداشته شود.

اختلالات مخزن آب کثیف اسکرابر صنعتی

آلودگی فیلتر و واشر درپوش مخزن
آلودگی فیلتر و واشر درپوش مخزن

در ابتدا شاید ارتباطی میان مخزن آب کثیف و سیستم مکش دستگاه دیده نشود، اما باید بدانیم که مخزن آب کثیف یکی از عوامل تأثیر گذار بر قدرت مکش اسکرابر صنعتی می باشد. دلایل این ارتباط عبارت اند از:

آلودگی فیلتر و واشر درپوش مخزن

فیلترهای موجود در مخزن آب کثیف کفشور پس از هر بار استفاده باید تمیز شود تا جریان هوا به راحتی از درون شلنگ عبور کند و فرآیند مکش به خوبی انجام گردد. هم چنین واشرهایی که برای درپوش مخزن هستند، باید کاملاً تمیز باشند زیرا آلودگی سبب می شود درب به طور کامل بسته نشود و در نتیجه آن هوا نشتی پیدا کرده و مکش تضعیف پیدا می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا