مقالات آموزشی

معایب جاروبرقی‌ مرکزی چیست؟

ممکن است شما هم به دنبال راهکار پایداری برای تمیز نگهداشتن محیط اداری یا صنعتی خود از آلودگی‌ها و گرد و غبار باشید اما همچنان مطمئن نیستید گزینه بهینه برای محیط صنعتی کدام بوده و سراغ چه نوع جاروبرقی‌ای باید بروید. ما ضمن برشمردن مزایا و معایب جاروبرقی مرکزی به شما کمک خواهیم کرد که با آگاهی بیشتری بهترین انتخاب را انجام دهید. به همین منظور خوب است ابتدا نگاهی گذرا به نحوه عملکرد جاروبرقی‌های مرکزی بیاندازیم و ببینیم در مقایسه با جاروبرقی‌های سنتی چه مزایا و معایبی خواهند داشت. شرکت ابراهیم از تولیدکنندگان مطرح جاروبرقی‌های مرکزی صنعتی شما را در انتخاب بهتر این محصول یاری خواهد کرد.

جاروبرقی‌های مرکزی چگونه کاری می‌کنند؟

از مزایای استفاده از جاروبرقی مرکزی این است که برخلاف یک جاروی سنتی که شما برای نظافت سطوح بایستی آن را همراه خود از مکانی به مکان دیگر روی زمین منتقل کنید، جاروبرقی مرکزی دستگاهی در محیط مورد نظر شما نخواهد بود بلکه یک سیستم مرکزی در نقطه‌ای دور از دید افراد برای مثال در زیرزمین و یا محل نگهداری تاسیسات و انبار تعبیه می‌شود که امکان ایجاد خلاء مرکزی را فراهم می‌کند. بخاطر دور بودن این دستگاه از محیط داخلی ساختمان لازم است تا از قبل در دیوارها سیستم لوله‌کشی pvc به همراه دریچه‌های اتصال لوله‌ها‌ی خرطومی قرار داده شده و هر مکانی که نیازمند عملیات نظافت است با اتصال این لوله‌ها تمیز شود. ممکن است لوله‌های خرطومی‌ای که برای تمیزکاری استفاده می‌شود در درون دریچه و پشت محفظه دیوار جمع شده و یا پس از نظافت قابلیت جداسازی از دریچه را داشته باشند.

نظافت با جاروبرقی مرکزی
معایب جاروبرقی‌ مرکزی

مزایای سیستم خلاء مرکزی

از جمله مزایای قابل اشاره در یک سیستم خلاء مرکزی، به طور معمول قدرت مکش بالاتر است. از آن‌جایی که سیستم مرکزی از موتور بزرگ‌تری بهره می‌برد، توان ایجاد خلاء و مکش بیشتری داشته و حتی همزمان از چند دریچه مختلف می‌توان عمل نظافت سطوح را انجام داد و لازم نیست جاروبرقی را از اتاقی به اتاق دیگر و از سالنی به یک سالن دیگر جابجا کنیم. از دیگر موارد قابل اشاره بهبود کیفیت هوای محیط درون ساختمان است. جاروهای سنتی برای مکش هوا و به دام انداختن ذرات آلودگی و گرد و غبار درون کیسه‌ی خود، جریان هوا را از درون لوله ورودی داخل و از انتهای دستگاه خارج می‌کنند.

کیسه مخصوص و فیلتر این جاروها معمولا توان تصفیه کامل هوای خروجی را ندارند و هنگامی که دستگاه روشن است، مقداری از گرد و غبار در محیط پراکنده می‌شود. این مساله باعث می‌شود تا هوای محیط تا حدی کثیف شده و مخصوصا بر افرادی که آلرژیی دارند تاثیر بسیار منفی بگذارد. اما جاروهای مرکزی به این دلیل که سیستم خلاء در درون ساختمان قرار ندارد، به هیچ وجه با چنین مشکلی مواجه نیستند.

از دیگر نکات عمر طولانی‌تر این دستگاه است. موتورهای این دستگاه‌ها معمولا برای کار در دورهای بالا و مدت زمان طولانی طراحی شده‌اند و غیر از موارد مصرفی مانند تعویض فیلترها به زودی نیازمند تعمیرات و هزینه‌های رسیدگی دوره‌ای نمی‌شوند. بنابراین دغدغه کمتری برای موارد مربوط به مسائل نظافت ایجاد می‌کند.

معایب جاروبرقی‌ مرکزی

اگرچه مزایای متعدد این نوع از جاروبرقی‌ها ممکن است شما را به خرید چنین دستگاهی متقاعد کرده باشد، اما در نظر بگیرید که ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید که نشان دهد این سیستم مناسب ساختمان و مجموعه صنعتی شما نیست. به طور خلاصه معایب جاروبرقی‌ مرکزی را در موارد زیر می‌توان دسته‌بندی کرد:

  • نصب گران‌تر
  • نیازمند نیروی متخصص تعمیرات
  • در برخی موارد کارایی کمتر
  • چالش برانگیزی در اجرای لوله‌کشی
  • نیاز به فضای اضافی برای نگه‌داری لوله‌های خرطومی در پشت دیوارها
  • مستعد گرفتگی مسیر لوله‌ها
  • تطبیق‌پذیری کمتر نسبت به جاروهای استاندارد و معمولی

هزینه‌های نصب

یکی از معایب جاروبرقی‌ مرکزی هزینه نصب آن است. اگرچه هزینه‌های نصب بسته به نوع پیمانکار، برند انتخابی دستگاه و یا نوع ساختمان شما می‌تواند متفاوت باشد اما روشن است که چند برابر قیمت یک دستگاه جاروبرقی صنعتی معمولی باید هزینه کنید. علاوه بر این عواملی مانند اندازه و متراژ ساختمان، تعداد اتصالات مورد نیاز و یا اجرا در حین یا پس از ساخت ساختمان در قیمت تمام شده نهایی اثر گذار است. پس باید به دقت بسنجید که آیا چنین دستگاهی با این میزان از هزینه برای شما به صرفه است یا خیر.

تعمیرات

اگر مشکلی در سیستم جاروبرقی مرکزی اتفاق بیفتد، هزینه‌های زیادی بر شما تحمیل خواهد شد. بیشترین هزینه‌ها مربوط به خرابی موتور دستگاه خلاء مرکزی و یا آسیب به شبکه لوله‌ها در پشت دیوار است. برای مثال فرض کنید که لوله‌های پشت دیوار دچار گرفتگی یا شکستگی شوند. میزان خرابی و سطح تعمیرات ساختمانی برای اصلاح چنین معضلی می‌تواند علاوه بر هزینه‌بر بودن می‌تواند زمان‌بر نیز باشد.

اتصالات جاروبرقی مرکزی
معایب جاروبرقی‌ مرکزی

مصرف بالاتر انرژی

اگر شما نسبت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی حساسیت دارید و یا هزینه‌های برق در مجموعه مورد نظر قابل توجه است و به دنبال راهکاری برای کاهش آن هستید، خوب است که بدانید مصرف انرژی جاروبرقی‌های معمولی به علت دارا بودن توان پائین‌تر به مراتب از سیستم‌های مرکزی کمتر است. در جاروبرقی‌های استاندارد جدید، ابزارهای خوبی برای کاهش مصرف انرژی و یا عملکرد بهتر باتری‌ها در نظر گرفته می‌شود و از این نظر انرژی کمتری نیز هدر می‌رود.

چالش‌های نصب

اگر به دنبال راه‌اندازی یک سیستم مرکزی هستید و ساختمان شما از پیش ساخته شده است، باید آماده‌ی اختلال در فعالیت‌های متداول مجموعه خود باشید. قرارگیری لوله‌ها و اتصالات در پشت دیوارها نیازمند تخریب و بنایی مجدد برخی از نقاط و نصب درگاه اتصال لوله‌ها بوده و احتمالا برای مدتی فعالیت شما را متوقف خواهد کرد. این مساله باتوجه به نوع مصالح و هندسه ساختمان ممکن است مدت مدیدی دردسرهای اصلاحات و تعمیرات ایجاد کند.

فضای نگهداری شیلنگ‌های خرطومی

شلنگ‌های خرطومی‌ای که با اتصال به دریچه‌های مختلف برای مکش و نظافت بکار می‌روند، می‌تواند جاگیر و مزاحم باشند. درنتیجه نیازمند فضایی اختصاصی برای نگهداری از آن‌ها هستید. برخی از این لوله‌های خرطومی در درون دیوار جا می‌گیرند اما همین مساله نیازمند تعبیه مکان و فضایی خالی درون دیوار است تا بتوان به خوبی آن‌ها را در جای خود قرار داد. البته ممکن است به سراغ شیلنگ‌های جمع شونده بروید اما این لوله‌ها معمولا طول زیادی ندارند و دسترسی شما به همه نقاط برای نظافت را قدری سخت‌تر خواهند کرد. از دیگر معایب جاروبرقی‌ مرکزی امکان مکش اشیاء نسبتا بزرگ است و لازم است پیش از انجام جارو قطعات و یا زباله‌هایی که ممکن است مسیر لوله‌ها و اتصالات را مسدود کند، جمع‌آوری کنید.

قابلیت تطبیق‌پذیری کمتر

از اشکالات جاروبرقی‌ مرکزی نیز می‌توان به تنوع کمتر محصولات در بازار در نسبت با جاروبرقی‌های عادی اشاره کرد. همچنین جاروبرقی‌های استاندارد ممکن است قابلیت افزایش و یا کاهش قدرت مکش را در اختیار شما قرار دهند و برای جاروی نقاط حساس و ظریف مناسب‌تر باشند.

 

کلام آخر در رابطه با معایب جاروبرقی‌ مرکزی

سیستم‌های جاروبرقی مرکزی به علت قدرت مکش بالا راحتی بیشتری در نظافت در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین به علت قرار گرفتن بخش خلاء مرکزی در محیطی خارج از ساختمان، مشکلاتی مانند آلودگی هوای داخلی و یا سر و صدا نخواهید داشت. اما با این حال نصب و راه‌اندازی نسبتا پر هزینه‌ای دارند و زمان تعمیرات مخارج قابل توجهی را باید بپردازید. با توجه به همه آن چه گفته شد، بهتر است بررسی کنید که آیا چنین راهکاری برای نظافت محیط صنعتی شما مناسب است یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا