مقالات آموزشی

انواع دستگاه های کارواش بخار و مقایسه ویژگی های آنها

قدرت بالای آب داغ در نظافت و شستشوی آلاینده های چرب و روغنی بر کسی پوشیده نیست. همین ویژگی آب داغ موجب شده است تا به عنوان اولین و ارزان ترین گزینه برای نظافت آلاینده های سرسخت به کار رود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های مکانیزه به حیطه نظافت و شستشو، دستگاه های کارواش بخار و واترجت صنعتی آب گرم به واسطه استفاده از آب داغ محبوبیت ویژه ایی در بین کاربران یافته اند. بررسی و شناخت ویژگی ها و تفاوت های هر یک از این دستگاه ها می تواند راهنمای خوبی در انتخاب دستگاه مناسب با نیاز های نظافتی محیط باشد.

تفاوت دستگاه واترجت صنعتی آب گرم و کارواش بخار

کارواش بخار و واترجت صنعتیمکانیزم عملیات در دستگاه های واترجت بسیار ساده تر از دستگاه های بخار شوی صنعتی می باشد. در این دستگاه ها فشار آب ورودی به داخل دستگاه توسط پمپ افزایش یافته و در نهایت آب پر فشار با عبور از سیستم گرم کن، شیلنگ فشار قوی، لنس ها و نازل محدود کننده به سمت سطوح هدف پاشش می شود. دهانه باریک نازل ها تاثیر بسزایی در افزایش قدرت نظافتی دستگاه دارند. این در حالیست که دستگاه های کارواش بخار به جای آب داغ از بخار آب برای شستشو و نظافت آلاینده ها استفاده می نمایند. در این دستگاه ها هر چه نازل پاشش به سطوح هدف نزدیک تر باشد، دمای بخار آب و سرعت ترکیب آن با آلاینده ها بیشتر می گردد، در نتیجه در بسیاری از عملیات های نظافت نازل پاشش دستگاه کارواش بخار باید در نزدیک ترین فاصله ممکن با سطوح هدف قرار بگیرد. در این دستگاه ها به منظور افزایش دمای بخار آب، آب داخل مخزن را در فشاری بیش از فشار اتمسفریک حرارت می دهند. از آنجایی که فشار هوا در داخل مخزن آب بالا می باشد آب در دماهای بالاتر از ۱۰۰ درجه به جوش می آید. معمولا فشار داخل مخزن در دستگاه های کارواش بخار، چیزی در حدود ۸ بار می باشد. در چنین فشاری آب پر فشار و با حرارت بالا به شکل مایع بوده و دمای آن در نزدیکی نازل خروجی در حدود ۱۶۰ درجه سانتیگراد می باشد. پس از عبور این آب از نازل میزان فشار آن کاهش یافته و همین امر موجب تبدیل آب به بخار می گردد.

مزایای استفاده از بخار شوی به جای واترجت صنعتی آب گرم

کارواش بخار یا بخارشوی صنعتیبر خلاف دستگاه های واترجت که از حجم بالای آب پر فشار برای شستشو و نظافت استفاده می نماید، حجم آب مصرف شده در دستگاه های کارواش بخار بسیار کمتر از واترجت ها می باشد. همین امر لغزندگی و رطوبت باقی مانده بر روی سطوح را به میزان قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد. علاوه بر این از آنجایی که فشار عملیاتی این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های واترجت کمتر می باشد، موتور و پمپ کوچکتری داشته و از همین رو انرژی کمتری نیز مصرف می نماید. از دیگر مزایای این دستگاه ها می توان به قدرت بالای آنها در ضد عفونی سطوح اشاره نمود. استفاده از حرارت های بالای بخار آب در نظافت سطوح، موجب ضد عفونی آنها می گردد. به واسطه همین ویژگی کی توان از این دستگاه ها در نظافت بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده نمود. کاهش در مصرف مواد شوینده نیز از دیگر مزایای این دستگاه ها می باشد که موجب سازگاری بالای دستگاه با محیط زیست و کاش هزینه ها می گردد.

معایب استفاده از بخارشو در مقایسه با واترجت صنعتی آب گرم

کارواش بخار و واترجت صنعتیاگر چه دستگاه های کارواش بخار در مقایسه با دستگاه های واترجت مزایای بسیاری دارند اما سرعت عملیات نظافت با دستگاه های واترجت ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از دستگاه های بخارشوی صنعتی می باشد. همین امر موجب می شود که از دستگاه های کارواش بخار در نظافت اماکنی چون انبار ها و کارخانه ها استفاده نگردد. علاوه بر این برای شستشوی سطوح متخللی چون آجر، بتون و سنگ مرمر نمی توان از کارواش بخار استفاده نمود. نفوذ و انباشت آلاینده ها در بین خلل و فرج این سطوح تنها با استفاده از فشار بالای آب بر طرف می شود. علاوه بر این استفاده از حرارت های بالای آب به بسیار از سطوح چون سطوح چوبی، رنگ خورده آسیب وارد می نماید. تماس مستقیم بخار آب می تواند آسیب های جدی به کاربر وارد نماید.

نتیجه گیری

کارواش بخار یا بخار شوی صنعتیبه طور کلی خرید دستگاه نظافت صنعتی و استفاده از آن مانند دستگاه های کارواش بخار به واسطه ویژگی هایی که پیش تر بیان شد در مقایسه با دستگاه های کارواش آب گرم بسیار محدود می باشد و بیشتر برای ضد عفونی سطوح در اماکنی که نیاز به سطوح بالای بهداشتی دارند و یا محیط های که جریان آب ایجاد شده ناشی از شستشو با واتر جت ها ایجاد مزاحمت می نماید، به کار گرفته می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا