مقالات آموزشی

طرز کار جاروبرقی مرکزی و ویژگی های عملکردی آن چگونه است؟

سیستم جاروبرقی مرکزی در جایی دور از دید شما نصب شده است و تنها نیاز است شیلنگ‌های خرطومی سبک و برس‌های جارو به دریچه‌های از پیش تعبیه شده در دیوار متصل شود تاب بتوان به خوبی محیط را پاکیزه نگه دارید. برای اینکه بدانید دقیقا طرز کار جاروبرقی مرکزی چیست در ادامه این مقاله همراه ما باشید. شرکت تجهیزات نظافت صنعتی ابراهیم تلاش می‌کند ضمن در اختیار قرار دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح، در انتخاب دستگاه مناسب شما را یاری کند.

جارو کشیدن با جاروبرقی مرکزی

طرز کار جاروبرقی مرکزی چیست و مزایای آن

سیستم‌های جاروبرقی مرکزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام کثیفی‌ها و زباله‌ها را از محیط شما پاک کرده و آن‌ها را از طریق لوله‌های واقع در دیوارها به یک ظرف در مکانی دور از دسترس مانند سالن تاسیسات یا زیرزمین می‌فرستند. با جاروبرقی مرکزی، شما فقط یک شلنگ سبک و یک برس برقی را با خود حمل خواهید کرد. منبع انرژی و برق دستگاه به صورت دائمی و در جایی خارج فضای داخلی ساختمان قرار می‌گیرد. با یک سیستم جاروبرقی مرکزی، ورودی‌ها و محل‌های اتصال مختلفی را در مکان‌های متعدد و مناسب ساختمان تعبیه می‌کنیم.

به جای اینکه یک جارو برقی قابل حمل را به پریزهای برق از پیش تعیین شده وصل کنید و امیدوار باشید که سیم به اطراف سالن یا اتاق‌های شما برسد، می‌توانید شلنگ جاروبرقی مرکزی را از یک دریچه ورودی به ورودی دیگر جابجا کنید. محل قرار دادن ورودی‌ها به انتخاب شما بستگی دارد. حتی می‌توانید یک گردگیر خودکار نصب کنید که به شما امکان می‌دهد با استفاده از یک جاروی معمولی زباله‌ها را به سرعت به سمت دریچه دیواری جارو کنید.

اگر تصمیم دارید یک سیستم جاروبرقی مرکزی در مجموعه خود نصب کنید، باید ابتدا بدانید که طریقه نصب و مزایای استفاده از جاروبرقی مرکزی چیست و چه موضوعاتی را باید در نظر بگیرید. ابتدا یک واحد برقی مرکزی را در یک منطقه دور از دسترس مانند زیرزمین، گاراژ یا اتاق تاسیسات قرار می‌دهید. سپس، دریچه‌های ورودی دیواری را در مکان‌های مختلف در سراسر ساختمان نصب می‌کنید. سوپاپ‌ها از طریق لوله‌کشی درون ساختمان و در پشت دیوارها به پاور یونیت متصل می‌شوند.

لوله‌ها را می‌توان از طریق فضاهای خالی، مانند زیرزمین یا اطراف ساختمان عبور داد. به عبارت دیگر، لوله‌ای که کثیفی و آلودگی‌ها را جمع‌آوری و حمل می‌کند، پشت دیوارهای شما است. و تا زمانی که مخزن جاروبرقی مرکزی را خالی نکنید آلودگی را نمی بینید. پس از انتخاب مکان برای پریز برق، باید تصمیم بگیرید که ورودی‌های دیواری خود را کجا می‌خواهید قرار دهید. این ورودی‌ها در حقیقت جایی هستند که لوله و برس نظافتی‌ای را که برای تمیز کردن خانه‌تان استفاده بکار می‎برید، وصل می‌کنید. تعداد ورودی‌هایی که در ساختمان خود تعبیه می‌کنید وابسته و بر اساس نیازهای خودتان است. به عنوان مثال، ورودی‌ها را می‌توان بر اساس تعداد متر مربع تعیین کرد. معمولاً برای هر ۵۵ مترمربع یک ورودی استفاده می شود. اگر تصمیم به نصب حرفه‌ای دارید، نصاب می‌تواند به شما در تعیین بهترین محل ورودی کمک کند.

پس از نصب، سیستم با وصل کردن شلنگ سبک وزن و برس به ورودی دیواری قابل استفاده می‌شود. دکمه پاور در اکثر سیستم‌ها روی دسته جارو قرار دارد، بنابراین کاملاً در کنترل شماست. به عبارت دیگر، لازم نیست به محل پاور یونیت بروید و سیستم جاروبرقی مرکزی را از خود دستگاه روشن کنید. شما به سادگی شلنگ خرطومی را در ورودی دریچه قرار داده و شروع به جارو زدن می‌کنید. سپس این سیستم خاک، گرد و غبار و زباله ها را از اتاق خارج می‌کند، از طریق لوله داخل دیوار، به واحد برق اصلی و سیستم جاروبرقی مرکزی می‌رساند، جایی که در یک قوطی یا کیسه جمع‌آوری می‌شوند. کیسه‌ها و قوطی‌های جاروی مرکزی فقط به طور متوسط هر سه ماه یک بار باید تخلیه شوند.

 

انواع سیستم‌های جاروبرقی مرکزی

اکنون که دانستیم طرز کار جاروبرقی مرکزی چیست، بهتر است نگاهی به انواع سیستم‌های  مختلف دستگاه مرکزی بیاندازیم. دو نوع سیستم اصلی برای دستگاه جاروی مرکزی وجود دارد. نوع سیستم انتخابی شما نقش مهمی در کارایی و طول عمر واحد مرکزی جاروبرقی دارد. هر زمان که دستگاهی مانند جاروبرقی دارید که کثیفی را جمع می‌کند، به نوعی سیستم فیلتراسیون نیاز است که زباله‌ها را تمیز و از جریان هوا تفکیک کند. ویژگی اصلی یک سیستم خوب، توانایی آن در به حداقل رساندن زباله‌ها و در عین حال به حداکثر رساندن جریان هوا برای افزایش قدرت خلاء است. تجمع کثیفی در کیسه یا فیلتر در طول زمان می‌تواند عاملی در خرابی نهایی دستگاه باشد.

سیستم‌های فیلتر شده می‌توانند از انواع فیلترها مانند پارچه، فوم یا کاغذ برای تصفیه کردن هوای جذب شده توسط جارو استفاده کنند. در هر سیستم فیلتر شده، فیلترها باید مرتبا تمیز یا تعویض شوند. اما در یک سیستم سایکلونی و چرخشی، با استفاده از نیروی گریز از مرکز، جریان هوای گردباد مانندی با ایجاد گرانش، ناخالصی‌ها را از هوای جذب شده توسط خلاء دستگاه مرکزی جدا کرده و معمولاً کثیفی‌ها و آلودگی در یک قوطی رسوب می‌کند. اگرچه برخی از سیستم‌ها ممکن است از کیسه نیز استفاده کنند.

طرز کار جاروبرقی مرکزی

جاروبرقی مرکزی یا جاروبرقی قابل حمل

همان‌طور که تکنولوژی جاروبرقی صنعتی قابل حمل تکامل یافته است، آن‌ها نیز به نوبه خود گرانتر شده‌اند. با کاهش تفاوت قیمت بین سیستم‌های جاروبرقی مرکزی و جاروبرقی‌های قابل حمل، سیستم‌های جاروبرقی مرکزی راه‌حلی کاربردی‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای نظافت ساختمان شما خصوصا محیط‌های صنعتی بشمار می‌آیند. چندین مزیت برای سیستم‌های خلاء مرکزی وجود دارد:

  • هوای سالم‌تر

سیستم‌های خلاء مرکزی گردش مجدد هوای کثیف را در داخل محلی که شما قرار دارید از بین می‌برند، زیرا گرد و غبار و زباله‌ها از طریق دیوارها به یک ظرف خارج از مسیر منتقل می‌شوند.

  • توان

جاروبرقی‌های مرکزی سه تا پنج برابر بیشتر از جاروبرقی‌های سنتی قدرت دارند. از آن‌جایی که یونیت جارو قابل حمل نیست، می‌تواند دارای موتور قدرتمندتری نسبت به جاروبرقی‌های سنتی داشته باشند.

  • راحتی

جاروهای مرکزی نیاز به حمل یک واحد سنگین از مکانی به مکان دیگر یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها را برطرف می‌کنند. هیچ سیمی برای اتصال وجود ندارد، و برس را می‌توان به جای دنبال پریز گشتن، در محل‌های ورودی دیواری که انتخاب می‌کنید، قرار داد.

  • ارزش ساختمان

سرمایه‌گذاری در هر وسیله و تجهیزات دائمی در ساختمان شما به افزایش ارزش ساختمان منجر خواهد شد و زمانی که تصمیم به فروش دارید بر قیمت ساختمان اثر می‌گذارد.

  • نویز

به طور کلی، سیستم‌های خلاء مرکزی بی صداتر از جاروبرقی‌های سنتی هستند. به یاد داشته باشید که واحد برق در جای دیگری (گاراژ، زیرزمین و غیره) قرار دارد، بنابراین عایقی در برابر سر و صدا دارید.

  • تطبیق پذیری

با جاروبرقی‌های مرکزی همان طیفی از اتصالات و لوازم جانبی را در اختیار دارید که جاروبرقی‌های قابل حمل ارائه می‌دهند.

  • هزینه

جاروبرقی مرکزی با افزایش طول عمر فرش، پرده و مبلمان از طریق تمیز کردن عمیق‌تر، در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌کند.

 

در پایان

در این مقاله تلاش کردیم بدانید طرز کار جاروبرقی مرکزی چیست و انتخاب مناسب‌تری برای نظافت محیط خود داشته باشید. استفاده از یک سیستم بهینه برای پاکیزگی و نظافت محیط‌های صنعتی نیازمند آشنائی با طریقه استفاده و نصب دستگاه مورد نظر است. در بعضی از مکان‌ها، لازم است از ابتدا در هنگام ساخت بنا به فکر جاگذاری تجهیزات و لوله‌کشی‌ها باشید تا در هنگام استفاده دچار مشکلات بعدی نشوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا