مقالات آموزشی

دستگاه کارواش مکانیزه و مزایای استفاده از آن

نظافت و تمیز کردن خودرو ها به شیوه های مختلف دستی و مکانیزه صورت میگیرد. این روش ها با گذشت زمان پیشرفت کرده و بهبود یافته اند، دستگاه کارواش مکانیزه از پیشرفته ترین دستگاه های شستشوی خودرو های سبک و سنگین بوده که میتواند در کوتاه ترین مدت بهترین سطح کیفیت نظافت خودرو را نتیجه دهد. این دستگاه با میزان مصرف پایین آب و ماده شوینده میتواند در کاهش هزینه های نظافت خودرو تاثیر گذار باشد. با استفاده از این دستگاه در مراکز شستشوی مکانیزه خودرو میتوان تعداد زیادی خودرو را در مدت زمان کم شستشو  و نظافت نمود.

ساز و کار و ساختار دستگاه کارواش مکانیزه

کارواش اتوماتیکدستگاه کارواش مکانیزه سیستمی تمام اتوماتیک جهت شستشوی خودرو بوده که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. نازل های پاشش آب، ماده شوینده و پاشش واکس از جمله نازل های به کار رفته در دستگاه کارواش اتوماتیک هستند. برس های عمودی و افقی تعبیه شده در دستگاه با قرار گیری در زوایای مناسب میتوانند تمام بخش های خودرو را به طور کامل و با دقت بالا شستشو دهند. سنسور های تشخیص فاصله به کار رفته در دستگاه از تماس برس های دستگاه با فشار بالا بر بدنه خودرو و بروز آسیب در آن جلوگیری می نماید. هماهنگی عملکرد بخش های مختلف در کارواش مکانیزه کیفیت بالای نظافت خودرو را به ارمغان می آورد. دستگاه کارواش اتوماتیک در دو مدل کارواش مکانیزه ریلی و تونلی طراحی و تولید میگردد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

شیوه شستشو در هر دو رده این دستگاه یکسان است، دستگاه در ابتدا با پاشش آب و فرایند پیش شستشو ذرات و آلودگی های چسبیده بر بدنه را از آن جدا می نماید. در ادامه ماده شوینده بر سطح بدنه پاشش شده و برس ها به طور کامل بدنه خودرو را شستشو می دهند. سپس پاشش واکس بر بدنه خودرو باعث سهولت جدا شدن قطرات آب و آماده شدن خودرو برای مرحله خشک کردن میگردد. در آخر نازل خشک کن با پاشش هوا پر فشار قطرات آب را خشک نموده و فرایند شستشو پایان می یابد.

انواع کارواش های اتوماتیک

انواع کاوراش مکانیزههمانطور که گفته شد کارواش های اتوماتیک به دو دسته کلی تقسیم میشوند. کارواش های مکانیزه ریلی و کارواش های مکانیزه تونلی. اساس کار این دو دسته کارواش های اتوماتیک کاملا مشابه میباشد و عمده تفاوت آنها در ساختار ظاهری و برخی از بخش هایشان می باشد. در کارواش های ریلی، ماژول ها و بخش های مختلف دستگاه همگی در یک جا قرار داشته و دستگاه با قرار گرفتن بر روی ریل و حرکت در طول خودرو به نظافت آن می پردازد. این نوع از کارواش اتوماتیک فضای نسبتا کمی اشغال میکند. در مقابل، در کارواش تونلی خودرو بخش های مختلف دستگاه جدا از یکدیگر بوده و خودرو به وسیله نوار نقاله به سمت جلو حرکت کرده و مرحله به مرحله شستشو و نظافت می شود. مجزا بودن بخش های کارواش مکانیزه تونلی باعث میشود کارواش تونلی فضای بیشتری نسبت به کارواش ریلی اشغال نماید.

واحد کنترل منطقی دستگاه کارواش مکانیزه PLC

اصلی ترین بخش در کارواش های اتوماتیک، سیستم الکترونیک کنترل منطقی یا PLC است. این سیستم قابل برنامه ریزی بوده و میتوان برنامه های مختلف شستشو را برای آن تعریف نمود. مراحل شستشوی خودرو در دستگاه کارواش مکانیزه به طور کامل توسط واحد PLC کنترل و اجرا می گردد. این برنامه ها شامل مراحل پیش شستشو، فوم پاشی، تعداد مراحل آب کشی، دفعات رفت و آمد برس بر بدنه خودرو هستند. فوتوسل ها، برای تنظیم فاصله خشک کن با بدنه خودرو، سنسور های کنترل هوشمند فاصله و فشار برس بر بدنه و سیستم تغییر جهت چرخش برس ها به منظور جلوگیری از بروز صدمات در آینه ها و وارد شدن خسارت به بدنه خودرو در دستگاه کارواش اتوماتیک تعبیه شده که توسط سیستم کنترل منطقی برنامه ریزی و کنترل می گردند.

مزایای استفاده از کارواش مکانیزه

از دستگاه کارواش مکانیزه میتوان در شستشوی خودرو های سبک و سنگین و در پایانه های اتوبوسرانی و تاکسی برای حفظ نظافت و تمیزی ظاهری خودرو ها بهره برد. این دستگاه مکانیزه با کاهش چشمگیر مصرف آب و در صورت تصفیه آب و استفاده مجدد از آب برای شستشوی خودرو میتوان این میزان صرفه جویی را چندین برابر افزایش داد. با به کار بردن دستگاه کارواش اتوماتیک برای شستشوی خودرو ها میتوانید به میزان زیادی در زمان و هزینه های شستشوی خودرو صرفه جویی نمایید. این دستگاه توسط یک کاربر قابل راه اندازی بوده و در طول روز میتواند تعداد زیادی خودرو را نظافت کرده و شستشو دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا