مقالات آموزشی

آشنایی با ویژگی‌ها و موارد استفاده از واترجت آب سرد

انتخاب واترجت، مانند هر ماشین دیگری، به هدف و همچنین به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. درک این دو عامل برای خرید مناسب بسیار مفید است، درست همانطور که هنگام انتخاب یک ماشین  اگر سرعت را ترجیح بدهید، یک ماشین اسپرت می‌خرید، در حالی که برای راحتی و داشتن فضای زیاد و ظرفیت بار، یک SUV یا استیشن واگن را انتخاب می‌کنید. بنابراین پیش از خرید یک واترجت بررسی کنید که نیازهایی که ممکن است با آن روبرو شوید چیست و برای نوع مصارفی قصد تهیه چنین دستگاهی را دارید. موارد استفاده از واترجت آب سرد و یا آب گرم اگرچه در برخی موارد با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، اما این دو دستگاه برای مقاصد مختلفی طراحی شده‌اند. شرکت ابراهیم ارائه دهنده انواع تجهیزات نظافت صنعتی پیشرفته شما را در انتخاب ابزار و محصول صحیح یاری می‌کند.

کاربرد شواترجت صنعتی

انواع دستگاه واترجت

وقتی صحبت از واترجت می‌شود، از دو نوع اصلی می‌توان نام برد: واترجت آب گرم و واترجت آب سرد. هر نوع مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. به طور کلی، می‌توان گفت که بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو نوع وابسته به کثیفی و سرعت پاک کردن آن است. واترجت‌های آب گرم این مزیت بزرگ را دارند که می‌توانند به طور موثر و سریع چربی‌زدایی کنند، به عنوان مثال، می‌توانند قطعات مکانیکی مملو از روغن، موتورها و سطوح کثیف شده با گریس را در مدت زمان کوتاهی کاملا تمیز کنند.

واترجت آب سرد اما از مزیت‌های دیگری برخوردار است: مثلاً مدل‌های بسیار جمع و جور و خوش دستی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در فضاهای کوچک مانند انباری خانگی نگهداری کرد و در مواقع لزوم از آن استفاده کرد، اما مزیت بیشتر آن‌ها مطمئناً قیمت خرید و نگهداری کمتر است که به طور کلی با مبلغ پائین‌تری نسبت به واترجت آب گرم می‌تواید آن را تهیه کنید. در بسیاری از موارد، با هر دو نوع دستگاه نتیجه شستشوی یکسانی را بدست می‌آوریم، اما تفاوت در نحوه به دست آوردن این نتیجه است.

واترجت آب سرد چگونه کار می‌کند؟

واترجت‌ صنعتی آب سرد با استفاده از آب تحت فشار برای حذف کثیفی و سایر زباله‌ها از سطوح عمل می‌کند. فشار آب عمده علت اثربخشی این دستگاه در نظافت است، بنابراین همیشه نیازی به آب گرم نیست. فشار بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) اندازه گیری می‌شود. هرچه PSI بالاتر باشد، فشار واترجت شما بیشتر می‌شود. سیستم های آب سرد معمولاً دارای PSI بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هستند.

 

تفاوت بین واترجت آب گرم و آب سرد

واترجت آب سرد عمدتاً از فشار آب که با استفاده از پمپ‌های پیستونی تغذیه شده توسط موتور به دست می‌آید استفاده می‌کنند: هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، فشار بالاتر و درنتیجه عملیات تمیز کردن موثرتر خواهد بود. استفاده از نازل‌های بسیار کاربردی و شوینده‌های شیمیایی که به از بین بردن کثیفی‌ها و لکه‌ها کمک می‌کنند، برای دست یافتن نتیجه بهتر کمک کننده است.

 

از سوی دیگر، واترجت آب گرم شامل یک سیم پیچ است که قادر است آب پمپ شده توسط پیستون‌ها را گرم کند و آن را از نازل‌ها در دمایی به نسبت بالا خارج کند. آب گرم پر فشار گریس و روغن حاصل از هیدروکربن‌ها یا ترکیبات گیاهی و حیوانی را بهتر از آب سرد حل خواهد کرد. آب با دمای بالا و همچنین بخار تولید شده توسط برخی مدل‌ها، در واقع حل شدن کثیفی‌های روغنی را حتی بدون افزودن مواد شوینده و پاک کننده تسهیل می کند.

ممکن است به نظر شا برسد که یک ماشین شستشوی فشار قوی آب گرم می‌تواند به طور کامل‌تر از یک واترجت آب سرد عمل کند. اما چنین نیست. همیشه واترجت آب گرم در مصارف صنعتی به یک دستگاه آب سرد ترجیح داده نمی‌شود. به عنوان مثال، برخی از سطوح پلاستیکی یا رنگ‌های خاص، نمی‌توانند دمای بالا را تحمل کنند و ممکن است با شستشو با آب داغ آسیب ببینند. در ثانی هنگام خرید شما ممکن است با محدودیت بودجه مواجه باشید. بنابراین تجزیه و تحلیل و هزینه و فایده نیز باید انجام شود، هم برای خرید یک واترجت آب گرم هزینه بالاتری باید پرداخت کنید و هم عملیاتی کردن و استفاده از شوینده‌های جانبی برای یک واترجت آب سرد می‌تواند هزینه‌هایی را در بر داشته باشد. انرژی بیشتری برای گرم کردن آب در یک واترجت آب گرم مورد نیاز است، اما این کار از استفاده از مواد شیمیایی که می‌تواند بر محیط زیست تأثیر بگذارد جلوگیری می‌کند. اگر به مسائل زیست محیطی حساس باشیم، واشرهای فشار آب گرم انتخاب خوبی هستند.

از بسیاری جهات، انتخاب بین یک واشر فشار آب سرد یا گرم به دلیل نتیجه و استفاده‌ای که انتظار دارید اجتناب ناپذیر است. برای مثال اگر مجبورید یک عملیات تعمیر و نگهداری را در چند دقیقه انجام دهید، چرخ دنده‌های روغنی را تمیز کنید و سپس آنها را دوباره در یک سیستم مکانیکی قرار داده و سر هم کنید، مطمئناً به آب گرم نیاز دارید: آب سرد در برابر گریس بی تاثیر است زیرا فقط می‌تواند ذرات میکرو هیدروژنه را که باعث ایجاد آن می‌شوند، بر روی سطح قطعه پخش کند. روغن و گریس را حرکت می‌دهد، اما نمی‌تواند آنها را به سرعت و به طور کامل از روی سطوح پاک کند.

شستن حیاط با واترجت آب سرد

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید حیاط خلوت خود را قبل از مهمانی با دوستانتان از گل تمیز کنید، یا می‌خواهید صندلی‌های باغچه خود را بعد از طوفان بشویید، می‌توانید با خیال راحت یک واترجت آب سرد را انتخاب کنید. اگر فضای کارگاهی بزرگ دارید، برای استفاده از واترجت آب گرم نخواهید داشت، اما اگر نیاز به نزدیک شدن به یک جسم در فضای کوچک دارید و عملیات نظافت می‌تواند بر روی اجسام اطراف تاثیر منفی بگذارد، بهتر است از یک واترجت اب سرد استفاده کنید. در نهایت، فراموش نکنید که آب گرم و بخاری که تولید می‌کند در صورتی که در یک فضای بسته قرار بگیرید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

 

کاربردها و موارد استفاده واترجت آب سرد

واترجت آب سرد هزینه کمتری نسبت به واترجت اب گرم داشته و نیاز به نگهداری کمتری دارند. در عوض، آن‌ها با توجه به نوع شستشو نیاز به افزودن مواد شوینده شیمیایی در حین عملیات نظافت دارند و در نتیجه آب بیشتر مصرف کرده و مدت زمان بیشتری کار می‌کنند. این دستگاه نظافت معمولاً برای کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیازی به آب گرم ندارند، مانند تمیز کردن سطوح سخت یا از بین بردن کثیفی‌های متعارف. واترجت آب سرد برای سطوحی که ممکن است در اثر گرما منحرف و دچار اعوجاج شوند، مانند مواد و فرآورده‌های چوبی نیز بهتر هستند. از آن‌جایی که واترجت آب سرد رایج‌ترین دستگاه شستشوی پرفشار‌اند، اکثر صاحبان خانه‌ها و مشاغل کوچک بیشتر به آن اقبال خواهند داشت درنتیجه عمده لیست محصولات شرکت‌های نظافتی را مدل‌های متنوع این نوع از کارواش‌ها پر کرده‌اند. از بهترین موارد استفاده آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نظافت راهروها
  • ماشین شستن
  • نظافت عرشه و پاسیو
  • نظافت دیوارپوش خانه
  • تمیز کردن کثیفی، گرد و غبار، و گل و لای چسبناک

در پایان

هنگام خرید یک دستگاه شستشوی صنعتی باید به نوع کاربری و موارد استفاده واترجت آب سرد و یا گرم توجه کنید. و پیش از هر چیز نیاز خود را از خرید چنین دستگاهی مورد بررسی قرار دهید. واترجت آب سرد در بسیاری از موارد کارآیی بهتری از یک واترجت آب گرم خواهد داشت. اگر قصد اقدام برای شستشوی سطوحی را دارید که تاب گرما را ندارند و دمای آب می‌تواند به کیفیت آن‌ها آسیب جدی برساند، انتخاب واترجت آب سرد مناسب‌ترین گزینه ممکن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا