مقالات آموزشی

مهار گرد و غبار خطرناک سیلیس با جاروبرقی صنعتی

هر ساله یافته های علمی تازه ای در مورد اثرات سلامتی کار با مواد اولیه به دست می آید و یکی از این مواد سیلیس می باشد که گرد و غبار حاصل از آن به شدت سلامت افراد در تماس با آن را به مخاطره می اندازد. گرد و غبار سیلیس در صنعت ساخت و ساز به مقدار زیادی وجود دارد و اگر کارگران در کوتاه مدت و بلند مدت در معرض این گرد و غبار قرار گیرند با مشکلات و خطرات جدی رو به رو خواهند شد؛ اما به همراه داشتن تجهیزات مناسب و ایمن و هوشیاری کارفرمایان می تواند گرد و غبار زیان آور سیلیس را کنترل نمود. در صنایع ساخت و ساز آیین نامه ها و مقرراتی وجود دارد که با رعایت آن ها ایمنی کارگران حفظ می گردد و در کنار آن ها استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی سیلیس به کنترل شدت گرد و غبار کمک می کند و در این میان قیمت جاروبرقی صنعتی از نوع و کارایی آن تاثیر می پذیرد.

گرد و غبار سیلیس چگونه به وجود می آید؟

گرد و غبار کریستالی سیلیس در طیف وسیعی از مواد معدنی وجود دارد و در حقیقت گرد و غباری که حاوی این ماده هستند بیشتر از پوسته زمین تشکیل شده اند که می تواند از سنگ، آجر، سنگ مصنوعی و … به دست آید و با توجه به این که تمامی از مواد در صنعت ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارد؛ گرد و غبار سیلیس همواره در این محیط وجود داشته و خطری برای سلامتی افراد به شمار می آید و از همین رو همواره صحبت از جاروبرقی صنعتی سیلیس به میان می آید.

چرا گرد و غبار سیلیس خطرناک است؟

متخصصان بهداشت، سیلیس را به عنوان ماده ای سرطان زا دسته بندی کرده اند اما این بیماری تنها نتیجه تنفس گرد و غبار سیلیس نیست چرا که استنشاق آن به یک بیماری ریوی به نام سیلیکوز منجر می شود که شاید پس از چند روز یا چند ماه در معرض گرد و غبار قرار گرفتن نمایان شود اما معمولا با گذشت سالیان زیاد به صورت مخفی باقی می ماند و به یک وضعیت خطرناک تبدیل می گردد. بیماری سیلیکوز علائم شدید تنفسی دارد و ریه ها را در معرض عفونت شدید قرار داده و آسیب های جدی به جا می گذارد.

چه نوع فعالیت هایی با تهدید کننده هستند؟

مکنده و جاروبرقی صنعتی سیلیس

گرد و غبار سیلیس علاوه بر صنایع ساختمان سازی در صنایع تولید چسب، شیشه، محصولات خانگی و برخی دیگر از صنایع یافت می شود به صورتی که سیلیس کریستالی به یک ذره تبدیل گردیده و بر اثر فعالیت های خاص مانند تراش، برش، حفاری، سنگ زنی و … قابل تنفس است. افراد فعال در زمینه های زیر بیشتر در معرض این گرد و غبار قرار دارند:

– کار معدن

– سند بلاست خشک و شات بلاست

– صنایع سنگبری

– صنایع ریخته گری

– تولید آجر و سیمان

– صنایع سرامیک

– صنایع فولاد

– اقدامات پیشگیرانه

در تمامی صنایع کارفرمایان موظف هستند از استانداردها و مقررات ایمنی پیروی کنند تا از تجمع و شناور شدن گرد و غبار سیلیس در فضای کار یک کارمند یا کارگر جلوگیری به عمل آید. در چنین محیط هایی استفاده از جاروی دستی خشک که گرد و غبار را در هوا می پراکند ممنوع بوده و تنها باید از دستگاه های جاروبرقی صنعتی سیلیس استاندارد و ایمن و هم چنین مکنده مرکزی بهره گیری شود. جاروهای صنعتی دارای سیستم فیلتراسیون قوی هستند و در صورت لزوم امکان تجهیز شدن به فیلتر ایمنی هپا دارند که از بازگشت دوباره گرد و غبار به محیط جلوگیری می کند.

مبارزه با گرد و غبار با جاروبرقی صنعتی سیلیس

با بهره مندی از دستگاه مکنده صنعتی به ویژه به صورت ثابت، گرد و غبار به صورت مستقیم مکش شده و از انتشار ذرات به محیط جلوگیری خواهد شد. این امکان وجود دارد که جاروی صنعتی به طور مستقیم به تجهیزاتی مانند دستگاه کفسابی، برس سنگ، سی ان سی و … متصل شود و آلاینده ها را بلافاصله در لحظه و نقطه تولید مکش کند که در نهایت به کاهش میزان گرد و غبار خطرناک سیلیس در هوا و اطمینان از ایمنی کارگران می انجامد.

فیلتر هپای جارو برقی صنعتی به سادگی می تواند مقادیر بالایی از ذرات سیلیس را به دام اندازد بدون آن که ذرات را به محیط بازگرداند. در حالی که مکنده های معمولی قادر نیستند ذرات خطرناک را در خود نگه دارند، مکنده های قوی و باکیفیت چنین موادی را با قدرت ۹۹.۹۹۵ درصد به دام می اندازند.

ارزش سرمایه گذاری بر جاروبرقی صنعتی سیلیس

جاروی صنعتی مکش سیلیس

تهیه دستگاه های جاروبرقی سیلیس و در حقیقت سرمایه گذاری بر روی آن ها یک سرمایه گذاری ضروری و در عین حال با ارزش است؛ این رده از تجهیزات از عملکرد حرفه ای و سخت کار برخوردار هستند و می توانند از وقوع بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورند. مکنده های صنعتی با جمع آوری ایمن گرد و غبار سیلیس و هم چنین جمع آوری مواد بزرگ تر مانند پودرها و پسماندهای تشکیل شده در هنگام انجام فرآیندهای صنعتی، مانع از آلودگی محیط می شود.

کاربردهای مکنده صنعتی

یک جاروی صنعتی دائم کار از جنبه های مختلف دارای کاربرد می باشد؛ جمع آوری گرد و غبار ریز، مواد پودری، آب، روغن و … از مهم ترین کاربردهای جاروهای صنعتی به شمار می آید و با داشتن یک جاروبرقی صنعتی سیلیس دائم کار تمامی این اهداف ممکن خواهد شد. امکان استفاده از مکنده به صورت ثابت، مرکزی و پرتابل وجود دارد که ثابت به معنای اتصال مستقیم به ماشین آلات، مرکزی به معنای نصب انشعاب به چند نقطه ثابت می باشد و در روش پرتابل نیز مکنده به سادگی جا به جا شده و در بخش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا