مقالات آموزشی

دستگاه های نظافتی چه کاربرد هایی در صنایع فلزی و تراشکاری دارند؟

مدیران بخش های صنعتی از جمله صنایع فلزی و تراشکاری، در جهت بهبود وضعیت محیط کار، فروش و سوددهی بهتر به خرید تجهیزات با کیفیت و استخدام کارکنان زبده اهمیت ویژه ای می دهند. اما رفع نیاز های نظافتی مجموعه نیز در کنار این موارد می بایست بطور ویژه در دستور کار آن ها قرار گیرد. در این زمینه روش های دستی نظافت راهگشا نبوده و استفاده از انواع دستگاه نظافتی نتیجه به مراتب بهتری را موجب می شود. سویپر صنعتی، اسکرابر و جاروبرقی از جمله دستگاه هایی هستند که در صنایع فلزی و تراشکاری قابل استفاده اند. این دستگاه ها، کیفیت نظافتی بالایی ارائه داده و علاوه بر افزایش سطح بهداشت محیط و حفظ سلامت کارکنان، در تقویت عملکرد ماشین های این صنایع موثرند.

 

دستگاه های نظافتی تمیز کننده کف

اسکرابر صنعتیسویپر و اسکرابر دو دستگاه نظافت صنعتی به حساب می آیند که می توانند جهت شستشو و نظافت سطح در صنایع فلزی مورد استفاده قرار گیرند. سویپر صنعتی با بهره گیری از برس های کناری و مرکزی خود قادر به جمع آوری زباله و گرد و خاک از بخش های داخلی و بیرونی این صنایع می باشد. این دستگاه دارای سیستم مکش گرد و غبار بر روی برس های کناری خود بوده و محیط ایمنی را فراهم می آورد. دستگاه اسکرابر یکی دیگر از این دستگاه ها می باشد که به منظور شستشوی سطح مورد استفاده قرار می گیرد. کفشوی ها برای جدا نمودن آلودگی ها از سطح، از سامانه برس زنی به همراه پاشش آب استفاده می نماید. در صنایع فلزی از این دستگاه، جهت رفع آلودگی های روغنی یا مایعات دیگر به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و همچنین بهداشتی و تمیز نمودن محیط کاری استفاده می شود. اسکرابر ها عملیات شستشو و خشک کردن را بطور همزمان انجام داده و سطح را بعد از شستشو کاملا خشک می نمایند. افزایش سطح ایمنی، ایجاد یک محیط تمیز و روحیه بخش و افزایش بازدهی کار، از جمله مزایای استفاده از اسکرابر در صنایع فلزی می باشد. البته در محیط های وسیعی که با حجم زیادی از مواد و ضایعات روبرو بوده و دارای بخش های متعدد بزرگی هستند، دستگاه سویپر اسکرابر از نظر اقتصادی به صرفه تر است. این دستگاه زباله ها را جمع نموده و بلافاصله محیط را شستشو و در نهایت خشک می نماید.

 

جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی و کاربرد آن در صنایع فلزیدستگاه های جاروبرقی صنعتی یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات نظافتی در محیط های صنعتی به شمار می روند. این دستگاه برای جمع آوری زباله، ضایعات و گرد و خاک از سطوح هموار و ناهموار مورد استفاده قرار گرفته و در مدل های متنوعی عرضه شده است. جاروبرقی ها در صنایع فلزی به منظور جمع آوری زباله های کوچک و تراشه های فلزی، بازیابی روغن خنک کننده دستگاه ها و تمیز نمودن سطح دستگاه ها بکار می روند. مکنده ها عملکرد دستگاه ها را بهبود بخشیده و موجب افزایش طول عمر آن ها می شوند. افزایش ایمنی کار، بهره وری بیشتر و عدم ایجاد توقف در کار دستگاه ها از دیگر مزایای استفاده از جاروبرقی در تراشکاری و صنایع فلزی می باشد.

 

جمع آوری تراشه های فلزی

عملیات تراشکاری بوسیله ماشین های مربوطه، ذرات و تراشه های فلزی را همراه دارد. این ذرات که در حین انجام کار، بر روی سطح دستگاه ها ریخته می شوند، به خوبی توسط جارو برقی های صنعتی جمع آوری می شوند. با مکش این ذرات در حین عملیات ماشین کاری، احتمال آسیب به دستگاه به حداقل رسیده و زمان وقفه کار به منظور تمیز نمودن سطح دستگاه به حداقل می رسد. با بهبود عملکرد ماشین ها و جلوگیری از ورود ذرات به لابه لای بخش های مختلف آن ها، محصول تولید شده نیز به کیفیت مطلوب تری می رسد. جاروبرقی های مخصوص جمع آوری مواد جامد و مایع به منظور جمع آوری تراشه ها و بازیابی روغن خنک کننده تجهیزات ماشین کاری و تراش کاری قابل استفاده اند. در این نوع جارو برقی ها از فیلتر های خاصی استفاده شده تا در پایان عملیات بتوان روغن را از تراشه های فلزی جدا نموده و مجددا استفاده نمود. بدین ترتیب در هزینه های افراد صرفه جویی می شود. ساختار این مکنده ها به گونه ای است که تراشه های فلزی آسیبی به آن وارد نمی کند.

 

مکش مواد لجنی

مکنده صنعتی در صنایع فلزیاز دیگر کاربرد های مکنده صنعتی در صنایع فلزی، جمع آوری مواد لجنی از لابه لای دستگاه ها می باشد. این مواد خاصیت سایندگی داشته و بوسیله جاروبرقی های سه فاز به خوبی جمع آوری می شوند. قدرت بالای مکش این جاروبرقی ها سبب مکش این مواد شده و از سایش دستگاه ها جلوگیری می نماید. جداسازی این مواد از مایعات به سادگی و با استفاده از فیلتر های مخصوص امکان پذیر است.

 

کاربرد های دیگر

مواد روغنی، گرد و خاک و یا مایعات و تراشه های فلزی که در اثر فعالیت های تراش کاری بر روی سطح زمین ریخته می شود، بوسیله جارو برقی صنعتی قابل جمع آوری هستند. ایجاد یک محیط نشاط آور، دلپذیر و با سطح بهداشت بالا از مزیت های جمع آوری این مواد می باشد که در نهایت موجب افزایش بهره وری کار خواهد شد. به منظور بازیابی مواد جهت کنترل هزینه ها و افزایش ایمنی کاربر نیز می توان در این صنایع از مکنده ها استفاده نمود. بعلاوه بازیابی گرد و غبار فلزات سمی و خطرناک بوسیله مکنده های ضد انفجار امکان پذیر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا