دسته‌بندی نشده

اهمیت نظافت شهری و دستگاه های مورد نیاز آن

نظافت شهری چیست ؟

نظافت شهری یکی  از اصول اساسی زندگی شهری محسوب می‌شود. به‌طور معمول همه انسان‌ها در طول روز ساعاتی را به نظافت شخصی خود می‌پردازند و همچنین زمان مشخصی را صرف نظافت شخصی و محیط کار و زندگی خود میکنند. به طور کلی انسان‌ها مایلند در محیطی پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی زندگی کنند. از همین رو با توجه به موارد عنوان شده، می‌توان گفت که نظافت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا افراد بیشتر وقت خود را در خارج از محیط خانه می‌گذرانند. بهترین پیشنهاد برای پاکسازی محیط استفاده از روش‌های نوین نظافت صنعتی است. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مزایای نظافت شهری

نظافت شهری به طور روزانه، تاثیر فراوانی در بالا بردن سطح کیفیت زندگی ما دارد. با بالا رفتن سطح بهداشت در یک جامعه تاثیرات آن بصورت زنجیره وار در همه زوایای زندگی شهروندان قابل مشاهده است. مزایای پاکیزگی شهر عبارتند از:

  1. بالا رفتن سطح ایمنی و بهداشت در شهروندان و جامعه
  2. حفظ و نگهداری محیط زیست
  3. افزایش زیبایی بصری در محیط شهری
  4. تقویت صنعت گردشگری
  5. افزایش فضای شهری
  6. حفظ منابع برای نسل‌های آینده

همانطور که گفته شد حفظ نظافت محیط شهری، تاثیرات مثبت و متعددی در شرایط زندگی ما دارند. بنابراین باید برای حفظ شرایط بهداشتی پایدار در محیط شهری، تمهیداتی اندیشید تا بتوان روند شستشوی فضای شهر را سرعت بخشید.

 

تجهیزات نظافت شهری
تجهیزات نظافت شهری

روش های نظافت محیط شهری

در زندگی پویای شهری، هر روزه مقدار زیادی زباله و پسماند توسط افراد تولید می‌شود. این زباله‌ها در موارد زیادی ممکن است در سطح شهر پراکنده شوند. پراکندگی و گسترش این مواد در طبیعت و محل زندگی شهروندان، ممکن است موجب بوجود آمدن عامل بیماری‌زا شود. این عوامل بیماری زا در بعضی موارد اپیدمی‌های خطرناک و کشنده‌ای بوجود می‌آورند. بنابراین برای پیشگیری از ایجاد چنین شرایطی و همچنین برای پاکسازی فضای شهر، و محیط زندگی، باید یک برنامه منظم، دقیق و پیوسته برای پاکسازی فضای شهر در نظر گرفت.

برای این منظور دو روش را می توان بکار برد:

  • روش دستی و سنتی نظافت
  • نظافت مکانیزه شهری

همانطور که ذکر شد، هر دو روش دستی و مکانیزه برای نظافت محیط شهری کاربرد دارد اما بازدهی این دو، بسیار متفاوت خواهد بود.در ادامه توضیح مختصری از انواع روش پاکسازی فضای شهر داده خواهد شد :

روش دستی و سنتی نظافت

نظافت شهری به روش سنتی، عمدتا توسط منابع انسانی انجام می‌شود. این شیوه نظافتی به دلیل بالا بودن حجم کاری دارای نیروی کار بیشتری است. استفاده از نیروی انسانی به دلیل محدودیت در توانایی و کارکرد، بازدهی متفاوتی نسبت به روش های دیگر دارد. مادامی که در یک پروسه، نیروی انسانی بیشتری دخیل باشد احتمال بروز خطا بیشتر خواهد شد. علاوه بر آن سطح کیفی و سرعت انجام کار نیز نسبت به روش مکانیزه کاهش می یابد.

نظافت مکانیزه شهری

در نظافت محیط شهر، به دلیل گستردگی فضاهای شهری وگاها نوع و حجم بالای آلودگی، به کار بردن نیروی انسانی روند و کیفیت کار را پایین می‌آورد. برای مرتفع شدن این مشکل، بهترین گزینه استفاده از دستگاه های مکانیزه شهری است. استفاده از تجهیزات نظافت شهری، تحولی بزرگ در بهداشت محیط ایجاد می‌کند و باعث افزایش سرعت نظافت می‌شود. این مسئله کمک می‌کند که بتوان برنامه‌ای منظم برای پاکیزگی شهر پیاده‌سازی کرد.

 

نظافت محیط شهری
نظافت محیط شهری

چند راهکار کاربردی در حفظ پاکیزگی شهر

یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای داشتن شهری پاکیزه، نظافت مکانیزه شهری است.

برای شستشوی فضای شهر و پایداری آن بهتر است از دستگاه‌های نظافت صنعتی استفاده کرد. این دستگاه‌ها در مقایسه با روش‌های دستی و سنتی بسیار کاربردی‌ تر هستند. با استفاده از تجهیزات نظافت شهری، پروسه نظافت بسیار کوتاه‌تر شده و همین امر به مدیریت زمان کمک می‌کند.

یکی دیگر از راهکارهای اصولی و بنیادی برای حفظ پاکیزگی شهر، آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه، به وسیله اطلاع‌رسانی است. شهرداری‌ها و مراکز فرهنگی می‌توانند با نصب بیلبورد‌ها و تبلیغات مختلف توسط رسانه های جمعی در آگاهی‌رسانی به شهروندان تاثیری مثبت داشته باشند.

تاثیر نظافت صنعتی در پاکسازی فضای شهر

پروسه نظافت محیط شهر، یک امر وقت‌گیر و مداوم است. یکی از پارامترهایی که در امر پاکسازی فضای شهر باید مدنظر قرار بگیرد، کیفیت بالای نظافت است. استفاده از دستگاه‌های نظافت صنعتی می‌تواند به این مهم کمک کند. مکانیزه بودن نظافت، میزان خطا و سهل انگاری را کاهش داده و موجب افزایش کیفیت نظافت و دقت عمل بالاتر می‌شود.

در راستای مکانیزه شدن شستشوی فضای شهر، نیاز به نیروی انسانی نیز کمتر می‌شود و همین امر تا حد زیادی موجب کم شدن هزینه‌ها می‌شود و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه و قابل تامل است.

در هر پروژه‌ای معمولا فاکتور زمان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در امر نظافت شهری نیز، کاربرد دستگاه‌های صنعتی موجب می‌شود که در مدت زمان کوتاهی، بخش بزرگی از فضای شهر تمیز شود.

استفاده از انواع سوییپر‌‎ها و تجهیزات میزان خطر پذیری را برای کارمندان شهرداری در حین  کار به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

معرفی انواع تجهیزات نظافت شهری

انواع متنوعی از تجهیزات نظافت شهری وجود دارند که می‌توان در این راستا به کار گرفته شوند. که مهم ترین انها عبارتند از:

  • جاروب شهری یا سوییپر
  • واترجت
  • برگ جمع کن

 

نظافت شهری
نظافت شهری

کاربرد سوییپر در نظافت شهری:

برای جمع‌آوری زباله و انواع آلودگی‌های خشک در ابعاد کوچک و متوسط از روی آسفالت و گوشه خیابان‌ها، می‌توان از جارو‌های مکانیزه استفاده کرد. سوییپر شهری قابلیت مکش زباله از روی سطوح را دارد و همزمان با حرکت برس‌های جانبی، آلودگی‌ها را به درون مخزن وارد می‌کند. سوییپرها می‌توانند در امر نظافت بسیار قوی عمل کرده و بطور کامل، سطوح مختلف را از انواع آلودگی‌های خشک پاکسازی کنند.

استفاده از واترجت در نظافت محیط شهر:

به طور کلی در محیط شهری بسیاری از المان‌ها، سازه‌های مختلف مانند پل‌ها و درب‌های ورودی اماکن عمومی و… به دلیل قرار داشتن در فضای آزاد در گذر زمان، ممکن است در اثر دود ماشین سیاه و غبارآلوده شوند. برای نظافت این نوع آلودگی نیاز به دستگاه کارواش صنعتی است.

واترجت صنعتی می‌تواند آب را با فشار و قدرت بالا بر روی سطوح آلوده، پاشش کرده و آلودگی‌ها را با هر نوع درجه سختی از روی سطوح مختلف جدا کند.

نحوه عملکرد برگ جمع کن:

در فضای سبز شهرها، به دلیل وجود درخت ها و گیاهان ممکن است بر روی زمین مقادیر زیادی برگ وجود داشته باشد و یا زباله های درشت در محوطه پارک‌ها بر روی زمین باقی بماند. برای جمع‌آوری این گونه زباله‌ها می‌توان از دستگاه برگ‌جمع‌کن استفاده کرد. قطر لوله و خرطومی این دستگاه، برای جمع‌کردن اجسامی همچون بطری‌ها ویا قوطی‌های نوشیدنی نیز مناسب است و یا قدرت مکش بالا به راحتی این نوع آلودگی‌ها را جمع‌آوری میکند.

راهنمای انتخاب بهترین دستگاه شستشوی فضای شهر

یکی از اصول اساسی برای خرید هر محصول،  شناخت کامل خریدار از آن است. آگاه بودن از شرایط و چالش‌های مشتری باعث می‌شود که بتوان بهترین دستگاه را به ایشان پیشنهاد کرد. شرکت توسعه صنعتی و بازرگانی ابراهیم با پشتوانه‌ای قوی از سال‌ها تجربه و تخصص، شما را در انتخاب بهترین دستگاه شستشوی فضای شهر، یاری می‌رساند.

این شرکت همچنین با ارائه کارشناسی رایگان و مشاوره شما را در این پروسه همراهی می‌کند .برای اطلاع از انواع تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا